حوت 20, 1402 18:22 Asia/Kabul
  • ایران در حال گسترش زیرساخت‌های مگاساینس است
    ایران در حال گسترش زیرساخت‌های مگاساینس است

معاون سازمان انرژی اتمی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران همگام با کشورهای توسعه یافته درحال گسترش زیرساخت‌های مگاساینس و مشارکت فعالانه در پروژه مشترک PIK با روسیه در راستای توسعه‌ پایدار است.

به گزارش رادیو دری،«جواد کریمی‌ثابت» معاون سازمان انرژی اتمی ایران در دومین نشست تخصصی جشنواره جوانان روسیه در مسکو افزود، جمهوری اسلامی ایران با درک لزوم توجه ویژه به موج فناوری کنونی نه تنها درصدد ایجاد زیر ساخت‌های مگاساینس در کشور به‌ منظور ارتقای سطح کمی و کیفی حوزه‌های مختلفی شامل امنیت غذایی، محیط زیست، بهداشت، درمان و در نهایت توسعه پایدار در کشور است، بلکه بحث مشارکت و حضور فعال و موثر در چنین پروژه‌هایی را با جدیت بالا در دستور کار خود قرار داده که عضویت در پروژه PIK در همین زمینه است.

کریمی‌ثابت با ارایه پیشنهادهای مدیریتی مبنی بر ارتقای سطح همکاری ایران و روسیه در پروژه PIK به شراکت راهبردی، افزود، شرایط تحقق این پیشنهاد با توجه به وجود منابع مکمل، اهداف مشترک و بازارهای هدف متفاوت کاملا مهیا است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با ارائه پیشنهاد ایجاد مکانیزم حکمرانی تعاملات علمی و فناورانه به صورت سیستماتیک بین ایران و روسیه با تمرکز بر پروژه‌های مگاساینس به‌منظور شکل‌گیری همکاری پایدار، افزود، پروژه‌های مگاساینس، پروژه‌های علمی بزرگ مقیاس و بلندمدت محسوب می‌شوند و اغلب نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه و همکاری‌های بین‌المللی هستند.

کریمی‌ثابت تصریح کرد،این پروژه‌ها به‌طور کلی از قابلیت تاثیرگذاری بر جنبه‌های مختلف اقتصاد ملی و اجزای کلان آن نظیر رشد اقتصادی، توسعه سرمایه انسانی، ‌ پیشرفت‌های فناورانه، وجهه ملی و قدرت نرم و نیز همکاری بین‌المللی برخوردارند.

 رئیس انجمن هسته‌ای ایران با توضیح عضویت ایران در پروژه راکتور هسته‌ای تحقیقاتی PIK روسیه گفت: این پروژه می‌تواند مبنای همکاری علمی و فناوری مسکو-تهران در “پروژه‌های مگاساینس” باشد؛ زیرا با توجه به فعالیت سابقه‌دار صنعت هسته‌ای ایران در حوزه پزشکی هسته‌ای و برنامه جامع ایران در حوزه کاربرد فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، امنیت غذایی، انرژی و محیط زیست و قابلیت‌های موجود در مجتمع PIK می‌تواند مکمل مناسبی برای همکاری دوجانبه  باشد.

 

کلیدواژه