قاسمی: روابط ایران و عمان روبه پیشرفت است
(last modified Mon, 02 Jan 2017 11:15:00 GMT )
جدی 13, 1395 15:45 Asia/Kabul
  • قاسمی: روابط ایران و عمان روبه پیشرفت است

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: روابط ایران و کشور پادشاهی عمان از گذشته‎های دور تا به امروز در مسیر روبه رشد بوده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره تحرکات اخیر عربستان در نشست شورای خلیج فارس، سفر نخست وزیر انگلیس به منامه و اعلام برخی محافل برای پیوستن عمان به ائتلاف عربستان ضد تروریسم تصریح کرد: روابط ایران با عمان همواره مثبت و سازنده بوده است.

قاسمی با بیان اینکه روابط تهران - مسقط در مقاطع مختلفی که منطقه دچار فراز و نشیب‌های متعدد و گوناگونی بوده، هیچ گاه کاهش نیافته است،تصریح کرد: در صورتی که عمان به ائتلاف‌های که صوری است، پیوسته باشد، هیچ تاثیری در روابط دوجانبه ایجاد نمی‌کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد:عمان کشوری است که نشان داده با این نوع روابط و ائتلاف ها می تواند به شکلی همکاری های خود را سامان دهد که تاثیری در روابط دو جانبه خود با دوستانش در منطقه نداشته باشد.

قاسمی درباره پیوستن کشورهای منطقه و سایر بازیگران برای حل بحران سوریه و موضع ایران در این زمینه نیز گفت: بحث حضور و پیوستن دیگر کشورها برای حل بحران سوریه به غیر از ایران، روسیه و ترکیه در مقطع زمانی کنونی مطرح نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است، حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و صلح و ثبات در سوریه است و برای رسیدن به این مهم ، تهران با تمام توان تلاش می کند.

قاسمی تصریح کرد: رسیدن به صلح و ثبات در سوریه بخشی از صلح و ثبات در مجموعه منطقه و جهان تلقی می شود و در نشست مسکو تفاهم خوبی در این باره حاصل شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره آزادسازی موصل مرکز استان نینوا ،شمال عراق هم گفت: با جدیتی که در دولت عراق وجود دارد تا حدی بحث آزادسازی موصل به جلو حرکت کرده اما موانعی دارد که نیازمند زمان است.

قاسمی درباره سفر «ولید معلم» وزیر امورخارجه سوریه به تهران نیز گفت: تحولات منطقه بسیار سریع است و در سال های گذشته و بخصوص ماه های اخیر همواره رایزنی تهران  با برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه به طور مرتب، منظم و مکرر وجود داشته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: سفر ولید معلم در چارچوب ادامه رایزنی های تهران - دمشق درباره آخرین تحولات منطقه و سوریه پس از وضعیت جدید حلب و نشست سه جانبه مسکو بود که به ثمرات مشخصی در حوزه مسائل سوریه منتج شد.

قاسمی درباره مناقشه گازی ترکمنستان و ایران هم گفت: بحث همکاری های ایران و ترکمنستان در حوزه گاز موضوع جدیدی نیست و از سالهای گذشته دوکشور دراین باره رایزنیهایی داشته و دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه مذاکرات ایران و ترکمنستان درباره گاز سیاسی نیست، افزود: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، تمهیدات لازم را برای شکل بدبینانه به لحاظ فنی و توزیع گاز بخصوص در مناطق شمالی ایران فراهم کردند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ابتدای نشست خود با خبرنگاران، سال نو مسیحی را به جامعه ارامنه و مسیحیان ایران تبریک گفت. 

 

کلیدواژه