ثور 10, 1403 09:20 Asia/Kabul
  • روز ملی خلیج همیشه فارس گرامی باد
    روز ملی خلیج همیشه فارس گرامی باد

دهم اردیبهشت‌/ ثور در تقویم ایران به مناسبت سالروز اخراج پرتقالی‌ها از تنگه هرمز به عنوان روز ملی خلیج‌فارس نامگذاری و این روز به عنوان میراث معنوی ملی ثبت شده است.

به گزارش رادیو دری؛ در 21 آوریل 1622 (10 اردیبهشت/ثور 1001 ه.ش) امام قلی خان والی فارس و از فرماندهان شاه‌عباس صفوی به اشغال‏گری بزرگ‌ترین قدرت جهانی در قرن 16 پایان داد و سواحل خلیج نیلگون فارس را آزاد کرد.

خلیج فارس، آبراهی با وسعت بیش از  473 هزار کیلومتر مربع که پس از خلیج مکزیک و خلیج هادسون، سومین خلیج بزرگ جهان است، برای ایرانیان اهمیتی ویژه دارد و به تعبیر رهبر معظم  انقلاب "خانه ماست".

این خلیج نیلگون که پیوندی چند هزار ساله با تمدن ایرانی دارد، همیشه به عنوان معبر مبادله کالا و تجارت شرق و غرب، عرصه رقابت و کشمکش‌های قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

بیش از 2500 سال است که باریکه آبی جنوب ایران به نام خلیج‌فارس نام‌گذاری شده و اسناد مستحکم و مستند تاریخی موید این نام است که از آن جمله می توان به کتیبه‌ای اشاره کرد که از دوران هخامنشیان و دوره پادشاهی داریوش به دست آمده و در آن به دریای پارس اشاره شده است.

سازمان ملل متحد نیز با تاکید بر اصالت این نام، تاکنون در سه نوبت، در پنجم مارس ۱۹۷۱ میلادی، دهم اوت ۱۹۸۴ میلادی و دهم ژانویه ۱۹۹۰ میلادی، نام رسمی و تغییرناپذیر آبراه جنوبی ایران را "خلیج‌فارس" اعلام کرده است.

این همه در حالی است که برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با توطئه و حمایت برخی قدرتهای فرامنطقه‌ای، از نامی بی اصالت و جعلی برای این خلیج تا همیشه فارس استفاده می کنند که این موضوع همواره با اعتراض دولت ایران رو به رو شده است.

هشدار ماهیگیرهای خوش غیرت ایرانی در خلیج فارس به ناو آمریکایی

خلیج فارس بخش مهمی از هویت انکارناپذیر ایران و منطقه است

کلیدواژه