ثور 25, 1403 17:10 Asia/Kabul
  • قاچاق مواد مخدر از مرزهای افغانستان کاهش نیافته است
    قاچاق مواد مخدر از مرزهای افغانستان کاهش نیافته است

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در دیدار با رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل گفت: روند قاچاق مواد مخدر از مرزهای افغانستان به ایران همچنان ادامه دارد.

به گزارش رادیو دری؛ اسکندر مومنی در دیدار با «رزا اوتنبایوا» رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان که در تهران به‌سر می برد افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی که به کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور همسایه  منجر شود، حمایت و استقبال می‌کند، اما واقعیت امر این است که تا این لحظه، هیچ‌ کاهش محسوسی در حوزه تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر از سوی افغانستان مشاهده نشده است.

او همچنین با اشاره به مساله رشد تولید و قاچاق موادمخدر صنعتی از جمله متامفتامین از منشاء افغانستان تصریح کرد: موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان به سمت مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران همراه با ناامنی، شرارت، تروریسم و اقدامات مسلحانه است.

مؤمنی در این دیدار با تبیین تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا مواد مخدر را به‌عنوان یک تهدید جدی در نظر بگیرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران با بیان اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان پیش از اشغال افغانستان ۲۰۰ تن بود، اما پس از اشغال به بیش از ۹ هزار تن رسید  گفت: سازمان ملل متحد باید از کشورهایی که این بلا را در افغانستان گسترش دادند، سوال و مطالبه کند و امریکا باید در قبال این موضوع به جامعه جهانی پاسخگو باشد.

مومنی تصریح کرد: دغدغه سازمان ملل متحد باید کمک به افغانستان و نجات آن از شرایط فعلی اش باشد و در این زمینه، باید منابع مشخصی برای اصلاح زیرساخت‌ها و اجرای برنامه های توسعه پایدار و کشت جایگزین در این کشور اختصاص یابد و جمهوری اسلامی ایران نیز در این حوزه آماده است تا به سازمان ملل کمک کند.

 وی همچنین از  اوتنبایوا خواست در قالب یک برنامه همکاری مدون میان ایران، کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد، پیشنهادهای ایران را برای حل مساله مواد مخدر در افغانستانن پیگیری کند.

  نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان  نیز در این دیدار از تلاش های جمهوری اسلامی در رسیدگی به بهبود وضعیت و تامین معاش مهاجران افغان قدردانی کرد و اطمینان داد که پیشنهادهای ایران رابرای کنترل قاچاق مواد مخدر از افغانستان به دبیرکل سازمان ملل متحد منعکس خواهد کرد.

رزا اوتنبایوا اظهار کرد: ایران تیم درمان پیشرفته‌ای دارد و این فرصتی برای انتقال تجربیات به افغانستان در حوزه درمان اعتیاد است.

وی  همچنین از طرح مطالعاتی سازمان ملل متحد درباره برنامه های کشت جایگزین در افغانستان خبر داد و افزود: نتایج این طرح در نشست آینده دوحه ارائه خواهد شد. 

رزا اوتنبایوا رئیس دفتر یوناما  در تهران با مقامات مختلف این کشور دیدار و درباره تحولات افغانستان گفتگو کرده است.

واکنش طالبان به نگرانی ایران درباره قاچاق مواد مخدر صنعتی از افغانستان

تاکید ایران بر ضرورت تامین کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان

 

کلیدواژه