ثور 30, 1403 15:04 Asia/Kabul
  • افتتاح سد
    افتتاح سد "قیزقلعه‌سی" در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان

سد قیزقلعه سی بزرگترین طرح آبی مرزی شمال غرب ایران امروز در شهر مرزی خداآفرین با حضور رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح شد. ​​​​​​​

به گزارش رادیو دری، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم آغاز بهره برداری از سد مشترک "قیزقلعه‌سی" بر روی رودخانه مرزی ارس گفت: ارتباط ایران با جمهوری آذربایجان رابطه خویشاوندی و مستحکمی است که ریشه در باورهای دو ملت دارد و تاریخ و تمدن و پیشینه تاریخی، دو کشور را به هم پیوند می دهد.

رئیسی افزود: ارتباط ایران با جمهوری آذربایجان به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فراتر از رابطه همسایگی است و این رابطه به هیچ عنوان گسسته نخواهد شد.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به جمهوری آذربایجان و سایر کشورها، افتتاح سد قیزقلعه‌سی را نمادِ اراده و همکاری دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان دانست و گفت: رودخانه ارس همواره موجب پیوند میان دو کشور بوده است.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در آیین افتتاح سد قیزقلعه‌سی گفت:مواضع تهران و باکو در مسائل منطقه ای و بین‌المللی یکسان است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی ایران و جمهوری آذربایجان هستند.

علی‌اف با تاکید بر جایگاه ویژه روابط ایران و جمهوری آذربایجان افزود: برای ساخت پروژه‌های مهمی چون سد قیزقلعه سی از ظرفیت‌های بزرگ مهندسان و متخصصان ایرانی بهره گرفته شده است چراکه اجرای چنین پروژه‌هایی نیاز به تجربه بالایی دارد.

پروژه عظیم سد قیزقلعه‌سی که امروز یکشنبه 30 اردیبهشت/ثور با حضور رئیسان جمهور ایران و آذربایجان به بهره برداری رسید، سومین سد مشترک مرزی ایران و جمهوری آذربایجان بوده که به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است.