جوزا 16, 1403 09:03 Asia/Kabul
  • بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه: مفاد برجام همچنان معتبر است
    بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه: مفاد برجام همچنان معتبر است

ایران، چین و روسیه با تاکید بر اینکه مفاد برجام همچنان معتبر است به کشورهای غربی که با بدعهدی و بی‌عملی خود، اجرای این توافق را به بن بست کشانده‌اند توصیه کردند که با نشان دادن اراده سیاسی، گام‌های لازم را برای از سرگیری اجرای این توافق بردارند.

به گزارش رادیو دری، در این بیانیه مشترک که برای نخستین بار از سوی سه کشور ایران، چین و روسیه  در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، آمده است: کشورهای ما به طور مداوم هواداران قوی برجام بوده‌اند. 

این بیانیه که از سوی میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ارائه شد، می‌افزاید: از سال ۲۰۱۸ هنگامی که آمریکا به طور غیرقانونی و یکجانبه از این توافق خارج شد و تحمیل تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران نقطه عطفی برای این توافق شد، حمایت ما از برجام تغییر نکرده است.

ایران، چین و روسیه با تاکید بر اینکه «ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم» یاد آور شدند که در نتیجه ۸ دور مذاکرات وین، آمادگی خود را برای توافق درباره از سرگیری اجرای برجام براساس متن اوت ۲۰۲۲ اعلام کردند.

این درحالیست که براساس بیانیه یاد شده، «سایر شرکت کنندگان برجام - فرانسه، آلمان و انگلیس- و همچنین آمریکا»، با وجود وعده‌های خود، روند دیگری را انتخاب کردند و هدف مشترک ما را برای از سرگیری اجرای برجام، به خاطر ملاحظات سیاسی خود نادیده گرفتند.

در ادامه این بیانیه آمده است: چین، جمهوری اسلامی ایران و روسیه بر این عقیده هستند که مفاد برجام در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت همچنان معتبر است. زمان آن رسیده است که کشورهای غربی اراده سیاسی نشان دهند و از چرخه بی‌پایان تشدید که تقریباً طی دو سال گذشته به آن دامن زده‌اند، خودداری و گام لازم را برای از سرگیری اجرای برجام اتخاذ کنند.

مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام از دسامبر 2021 در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد.

هیات آمریکایی نیز به صورت غیرمستقیم در گفت‌ وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا به بن‌بست کشیده شد.

در واقع، تجربه مذاکرات وین نشان داد که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

این درحالیست که ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی برای سوء استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

اولیانوف: نتیجه نهایی مذاکرات وین به رفتار آمریکا بستگی دارد

کلیدواژه