جوزا 15, 1403 19:00 Asia/Kabul
  • کارشناس افغانستانی: قیام پانزده خرداد در دنیای اسلام کم نظیر بود
    کارشناس افغانستانی: قیام پانزده خرداد در دنیای اسلام کم نظیر بود

کارشناس سیاسی افغانستانی گفت قیام پانزده خرداد قیامی کم نظیر در جهان اسلام و دارای مؤلفه های ویژه بود.

محمد مختاری آگاه مسایل سیاسی در گفت وگو با بخش خبر رادیو دری ضمن تبریک پیروزی های چشمگیر ملت ایران اسلامی درعرصه های مختلف و تسلیت فرارسیدن سی و پنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در مورد قیام پانزده خرداد گفت: این حرکت در نوع خود در دنیای اسلام کم نظیر بود زیرا دارای مولفه های ارزشمندی از جمله ملت بیدار و هوشیار و شریف ایران بود.

وی گفت: ملت ایران فهمیدند که زندگی زیر سلطه استعمارگران دیگر قابل تحمل نیست و به همین خاطر دست به قیام زدند.

این آگاه مسایل سیاسی درباره عامل و مولفه دوم در تشریح پیروزی قیام پانزده خرداد، به موضوع هدایت، بیدارگری و رهبری آگاه به زمانه اشاره کرد و گفت: روحانیت وعلمای دین با جهاد تبیین، معیارهای حکومت دینی و آموزه های دین مبین اسلام را به مردم عرضه کردند و متقابلا پذیرش آن از طرف مردم صورت گرفت و این ارزشهای اسلامی جایگزین فرهنگ غرب شد و مردم خودشان در مقابل تهاجم فرهنگی غرب ایستادند.

آقای مختاری در ادامه بیان داشت: این دو مولفه یعنی مردم بیدار و رهبری خردمند و در صدر آن یک روحانی خودساخته، عارف و آگاه به شرایط زمانه یعنی حضرت امام خمینی (ره) موجب شد که قیام بسیار عظیم و نیرومندی در پانزده خرداد 1342 شکل بگیرد.

وی همچنین ماجرای کاپیتولاسیون را یکی از پیشران های قیام پانزده خرداد خواند و افزود: کاپیتولاسیون که در آن زمان در مجلس وقت شاهنشاهی به تصویب رسید و تضمین کننده مصونیت نیروهای خارجی و اشغالگران بود و با واکنش روحانیون و علما مواجه و به چالش کشیده شد، یکی ازعوامل اصلی حرکت و خیزش های مردمی بود که باعث شد مردم به خیابان ها بیایند و دست به اعتراض علیه نظام ستمشاهی بزنند.

مختاری گفت: دولت وقت در پانزدهم خرداد سال 1342 خورشیدی عکس العمل شدیدی نسبت به مردم نشان داد و خون انسانهای زیادی ریخته شد که این خونهای ریخته شده موجب آبیاری درخت نوپای انقلاب اسلامی شد و تحقق انقلاب سرعت گرفت.

محمد مختاری آگاه مسائل سیاسی گفت گرچه حضرت امام راحل (ره) تبعید شدند اما شاگردان امام تحت رهبری ایشان مقدمات وقوع انقلاب بهمن 1357 را فراهم نمودند و سرانجام انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

معنویت، ایمان، تقوی و پارسایی امام خمینی (ره) وی را از دیگر رهبران جهان متمایز می کرد

کلیدواژه