جوزا 24, 1403 09:00 Asia/Kabul
  • ایران کشتار مردم بی‌گناه در سودان را محکوم‌ کرد
    ایران کشتار مردم بی‌گناه در سودان را محکوم‌ کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران کشته و زخمی شدن صدها بیگناه در روستای ود النوره سودان را محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، کشته و زخمی شدن صدها تن از افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان در حمله به روستای "ود النوره" را رخدادی هولناک و تکان دهنده توصیف کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران نگران تداوم جنگ داخلی در سودان و وضعیت دردناک شهروندان بی‌گناه در مناطق مختلف درگیری این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن ابراز همدردی عمیق با خانواده‌های داغدیده در درگیری‌های جاری، خواستار بازگشت سریع آرامش و شرایط عادی زندگی به این کشور و توقف فوری کشتار و قتل‌عام انسان‌های بی‌گناه در سودان شد و مسؤولیت جامعه بین‌المللی بویژه نهادهای حقوق بشری برای اتخاذ اقدامات مؤثر جهت پایان بخشیدن به وضعیت جاری در سودان را مورد تاکید قرار داد.

وزارت خارجه سودان اعلام کرد، شمار قربانیان حمله نیروهای شبه نظامی پشتیبانی سریع به روستای ود النوره در استان الجزیره از ۱۸۰ نفر گذشته که عبدالفتاح برهان فرمانده ارتش و رئیس شورای حاکمیت سودان اعلام کرده است نیروهای مسلح به نبرد خود علیه این نیروهای شبه نظامی ادامه می‌دهند و هیچ مذاکره‌ای با کسانی که مرتکب جنایات علیه مردم سودان شده‌اند، وجود ندارد.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

از سرگیری دوباره جنگ در سودان

کلیدواژه