جدی 17, 1395 22:44 Asia/Kabul
  •  نامه ظریف به دبیر کل سازمان ملل درباره مسلمانان روهینگیا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به " آنتونیو گوترش " دبیر کل سازمان ملل متحد ، توجه جدّی به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا در میانمار را خواستار شد.

به گزارش ایرنا،  "محمد جواد ظریف " وزیر خارجه ایران  در این نامه با ابراز نگرانی شدید درباره وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار تصریح کرد: باید ضرورت توقف سریع نقض حقوق این مسلمانان و دسترسی فوری آنها به کمک های بشردوستانه ،  به دولت میانمار اعلام شود.

 در نامه ظریف  به گوترش آمده است :  مسلمانان روهینگیا علاوه بر اینکه از مهمترین حقوق اولیه خود یعنی تعلق به سرزمین و دولتی که از آنها حمایت کند، محروم  شده اند روزانه در معرض کشتار ورفتارهای خشن قرار گرفته  و  بسیاری از آنها آواره دیگر کشورها شده اند. 

وزیر امور خارجه ایران در این نامه تاکید کرده است : وضعیت مسلمانان روهینگیا که در تناقض با مفاد منشور ملل متحد و اسناد بنیادین حقوق بشر  بوده نگرانی عمیقی را در جامعه جهانی و نیز مسلمانان جهان پدید آورده است.

ظریف در این نامه  آورده است  : بدون شک پیامدهای نقض گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا  می تواند پیامدها و آثار نامطلوبی بر صلح و ثبات در آن کشور و نیز کشورهای همسایه و منطقه ایجاد کند.

وزیر خارجه ایران عنوان کرد ، انتظار جامعه جهانی از دولت میانمار آن است که کنترل کامل امور را در روهینگیا در دست بگیرد و اجازه ندهد که گروه های افراطی و خشن چهره صلح جویانه آیین بودایی را خدشه دار کنند.

بوداییان افراطی از سال 2012 سیاست زمین سوخته رابرای مسلمانان روهینگیا در استان راخین بویژه شهر "منگدو" پی گیری  و تلاش می کنند با آزار و اذیت و کشتار ؛مسلمانان روهینگیا را از خانه و کاشانه خود آواره کنند و زمینها و اموال آنان را غارت و تصاحب کنند.

 

کلیدواژه