سرطان 12, 1403 09:15 Asia/Kabul
  • به یاد 290 مسافر شهید در حمله موشکی آمریکا
    به یاد 290 مسافر شهید در حمله موشکی آمریکا

امروز سه شنبه دوم ژوئیه 2024 (دوازدهم تیر 1403 هجری شمسی) سالروز حمله موشکی ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران است.

سی و شش سال پیش(دوم ژوئیه 1988) در چنین روزی، براثر شلیک موشک ناو جنگی "وینسنس" به هواپیمای مسافربری ایران، همه 290 مسافر آن از جمله 66 کودک و 53 زن شهید شدند.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه وانمود کنند اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته‏‌‎ترین سیستم‏‎های راداری و رایانه‌‎ای و هم‏چنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلَّم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملاً خصمانه بوده است.

امروز خانواده‌های قربانیان این حمله و مسئولان با گلباران محل شهادت 290 شهید هواپیمای مسافربری در آب‎های خلیج فارس، یاد قربانیان این جنایت ضد بشری را گرامی می‌‎دارند.

جنایات ضد بشری آمریکا بویژه به خاک و خون کشیدن مردم بی گناه در کشورهای مختلف از جمله مسافران پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در آسمان خلیج فارس صفحات تاریخ بشریت را به خون بی گناهان آغشته کرده که هیچگاه پاک شدنی نیست.

به همین مناسبت امروز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به روز افشاگری حقوق بشر آمریکایی نام گذاری شده است .

به یاد 290 مسافر شهید در حمله موشکی آمریکا در سال 1988

کلیدواژه