سرطان 14, 1403 13:39 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر ایجاد شبکه مناطق آزاد مشترک در سازمان شانگهای
    تاکید ایران بر ایجاد شبکه مناطق آزاد مشترک در سازمان شانگهای

سرپرست ریاست جمهوری ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای پیشنهاد کرد تا شبکه مناطق آزاد مشترک در سطح این سازمان ایجاد شود.

به گزارش رادیو دری، «محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران روز پنجشنبه در بیست و چهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، پیشنهاد ایجاد "شبکه مناطق آزاد مشترک" و "برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد" را مطرح کرد.

مخبر با تاکید بر استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر گفت: فعال‌سازی کریدورهای ترانزیتی نقش کلیدی در تسهیل تجارت و نیز توسعه اقتصادی و در نتیجه ثبات سیاسی کشورهای عضو دارد.

سرپرست ریاست جمهوری ایران افزود: اعضای سازمان همکاری شانگهای می‌توانند از طریق کریدور شمال-جنوب و از طریق بنادر جنوبی ایران با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به مبادلات تجاری با کشورهای جهان بپردازند.

مخبر ضمن مخالفت با اعمال ابزارهای سیاسی به ویژه تحریم‌های یکجانبه ظالمانه در حوزه انرژی گفت: ایران همواره سیاست چند جانبه‌گرایی در حوزه انرژی را دنبال می کند.

سرپرست ریاست جمهوری ایران با تاکید بر حذف دلار در معاملات اعضای شنگای تصریح کرد، "تاسیس بانک مشترک شانگهای" می‌تواند موجب ارتقای سطح همکاری کشورهای عضو در حوزه‌های مالی و اقتصادی شود.

مخبر همچنین با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه گفت: تداوم جنایات وحشیانه و سازمان یافته رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا ضد مردم مقاوم و مظلوم غزه، جامعه بشری را در بهت و حیرت و سازمان‌های بین‌المللی را در بی‌عملی فرو برده است.

سرپرست ریاست جمهوری ایران بر اقدامات موثر کشورها به ویژه توسط اعضای سازمان همکاری شانگهای برای توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمک‌های بشر دوستانه به سراسر غزه تأکید کرد.

«محمد مخبر» سرپرست ریاست جمهوری ایران برای شرکت در بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به آستانه پایتخت قزاقستان سفر کرده است.

ایران برای اولین بار به عنوان عضو در اجلاس سران شانگهای شرکت می‌کند

کلیدواژه