سرطان 21, 1403 19:18 Asia/Kabul
  • محکومیت دولت آمریکا در پرونده تحریم کودکان پروانه‌ای ایران
    محکومیت دولت آمریکا در پرونده تحریم کودکان پروانه‌ای ایران

دادگاه حقوقی روابط بین الملل تهران، دولت و مقامات آمریکایی را به پرداخت خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌های پرونده بیماران پروانه ای محکوم کرد.

به گزارش رادیو دری، پس از طرح دعوای حقوقی ۲۹۵ نفر از بازماندگان و همچنین بیماران پروانه‌ای علیه ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی دولت آمریکا که در وضع و اجرای تحریم‌ها ضد این کودکان بیمار نقش داشتند، دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل تهران تحریم‌های غیرقانونی را که منجر به جنایت و ایراد درد و رنج بی دلیل به این بیماران شده است احراز کرد و به محکومیت دولت و مقامات آمریکایی به پرداخت شش میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار خسارت مادی، معنوی و تنبیهی در حق خواهان‌های این پرونده رای داد.

در پی خروج دولت وقت آمریکا از توافق بین المللی برجام در سال ۲۰۱۸‎ برخی از شرکت‌های وابسته به آمریکا و کشور‌های اروپایی مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را قطع کردند که از جمله این موارد شرکت سوئدی "مونلیکه " است.

این شرکت تنها تولیدکننده پانسمان‌های التیام بخش و بهبودکننده زخم‌های بیماران پروانه‌ای در دنیا محسوب می‌شود که به محض اعمال تحریم‌های مجدد توسط آمریکا نمایندگی خود در ایران را تعطیل و هرگونه تبادلات با این کشور را قطع کرد.

در فاصله حدود هشت ماه بعد از این تصمیم، بیماران پروانه‌ای فاقد هرگونه دارو و پمادی برای التیام و بهبود زخم‌های وخیم و عمیق پوستی شدند و به همین دلیل حدود ۲۰ نفر از آنان جان باختند.

سایر بیماران که زنده ماندند علاوه بر درد و رنج فراوان‏، آسیب‌های جسمی غیرقابل جبرانی را تحمل می‌کنند.

بیماری پروانه‌ای یا "اپیدرمولیزیس بولوسا" Epidermolysi bullosa که به "ای‌ بی" EB شناخته می شود، یک بیماری ارثی است که در پوست و غشای مخاطی تاول ایجاد می کند و افراد دچار این بیماری در معرض سرطان پوست هستند.

واشنگتن پست: تحریم‌های آمریکا مانع واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران است

پاسخ ایران به ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره تحریم نبودن غذا و دارو

وزیر بهداشت ایران: تحریم دارو و تجهیزات پزشکی جنایت ضد بشریت است

کلیدواژه