سرطان 21, 1403 19:42 Asia/Kabul

رئیس جمهوری روسیه و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گسترش روابط دو کشور را خواستار شدند.

به گزارش رادیو دری، روز پنج شنبه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سن پترزبورگ درباره مقابله با یکجانبه‌گرایی و تقویت روابط دو کشور تبادل نظر کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در این دیدار گفت جمهوری اسلامی مصمم است اقدامات دوجانبه در حوزه مدنی را به همان سرعت کارها در حوزه دفاعی-امنیتی، پبش ببرد.

قالیباف در این سفر با ویاچسلاو والودین رئیس دومای ملی روسیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس ایران به دعوت ویاچسلاو والودین رئیس دومای ملی روسیه و همچنین والنتینا ماتوینکو رئیس‌ شورای فدراسیون مجلس فدرال روسیه برای شرکت در نشست رئیسان مجالس کشورهای عضو بریکس در سنت پترزبورگ روسیه، به این کشور سفر کرده است.

پیگیری استفاده از ظرفیت‌های بریکس برای مراودات مالی و تجاری از جمله مهم‌ترین اهداف سفر هیات عالی پارلمانی ایران به سن پترزبورگ اعلام شده است.

دهمین مجمع پارلمانی بریکس با حضور رئیسان مجالس کشورهای عضو از جمله محمدباقر قالیباف رئیس‌ مجلس شورای اسلامی ایران در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

گروه بین‌المللی بریکس (BRICS) متشکل از پنج قدرت نوظهور اقتصادی برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی است که با دارا بودن بیش از ۳۰ درصد از مساحت کره زمین، نیمی از جمعیت و بیش از ۳۰ درصد از قدرت اقتصاد جهان، از ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری بر اقتصاد دنیا و اهمیت بسیاری در حوزه همکاری‌های فرامنطقه‌ای برخوردار است.

از ژانویه سال ۲۰۲۴ (دی/جدی ۱۴۰۲) شش کشور جمهوری اسلامی ایران، آرژانتین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اتیوپی و مصر به عضویت کامل گروه بریکس درآمدند.

ایران به عنوان عضوی از بریکس توانایی ترسیم مسیرهای جهان آینده را دارد

کلیدواژه