سرطان 24, 1403 20:30 Asia/Kabul

گاه‌شمار محرم که به نهمین روز می رسد، هستی در سوگ دردانه آل الله حضرت اباعبدالله(ع) سیاهپوش می شود که تاسوعاست.

به گزارش رادیو دری، تاسوعا میعادگاه دلسوختگان حسین(ع) است با دلهایی بی قرار و دیدگانی اشک بار و اندوهی به وسعت تاریخ و داغی به حرارت عشق؛ حرارتی که هرگز در دلهای محبان حسین بن علی(ع) سرد نمی شود و شعله ای که هرگز خاموشی نمی گیرد.

در سالروز تاسوعای حسینی که وعده دلدادگان مکتب سیدالشهدا(ع) برای عرض ادب به آستان سلطان ادب و سالار اهل وفا حضرت عباس بن علی (ع) است، ایران اسلامی و جهان تشیع یکپارچه عشق است و اشک و سوگ.

در مناطق مختلف ایران، مردم با شرکت در دسته ها و آیین های عزاداری، در سوگ شهادت علمدار رشید کربلا حضرت ابالفضل العباس (ع)  بر سر و سینه می زنند و از مقام شامخ سقای  شهید کودکان حسین(ع) تجلیل می کنند.

همچنین حرم های مقدس اهل بیت (ع) در مشهد، قم و شیراز میزبان دسته های عزاست که با آدابی ویژه با حضور در این آستان های شریف و برپایی آیین های عزاداری، به پیشگاه صاحبان عزا عرض ارادت و ادب می کنند.

در نهم محرم ۶۱ق، شمر بن ذی الجوشن با نامه‌ای از طرف ابن زیاد  وارد کربلا شد. در آن نامه از عمر بن سعد خواسته شده بود در برخورد با حسین بن علی (ع) جدیت بیشتری به خرج دهد.

همچنین در این روز، شمر، امان‌نامه‌ای برای حضرت عباس(ع) و دیگر برادران آن حضرت فرستاد تا آنان را از یاری برادر و مولای بزرگوارشان بازدارد، اما آنان نپذیرفتند. 

سوگواری مهاجران افغان مقیم مشهد در سالروز تاسوعای حسینی(ع)

ویدئو : ماجرای شهادت حضرت عباس (ع) از زبان مقام معظم رهبری

کلیدواژه