اسد 25, 1403 11:23 Asia/Kabul
  • ستاد اربعین حسینی مهاجرین افغانستانی برای پذیرایی از زائران اربعین آماده است

رئیس ستاد مردمی اربعین حسینی مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد مقدس گفت: این ستاد برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین حسینی آماده است.

محمد نبی احمدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: این ستاد که در مسیر تشرف ده ها هزار زائر اربعین حسینی قرار دارد که از افغانستان وارد جمهوری اسلامی ایران و سپس عازم عتبات عالیات عراق می شوند، آمادگی های لازم را برای پذیرایی از آنان دارد.

وی یاد آور شد: مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی مانند بسیاری از دیگر مسلمانان هر ساله در برنامه بزرگ راهپیمایی اربعین حسینی و زیارت عتبات عالیات سهیم هستند.

این فعال اجتماعی افغان عنوان کرد: ستاد مردمی اربعین حسینی مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد مقدس به خاطر موقعیت خاص خود که در مسیر حرکت ده ها هزار نفری زائران افغانستانی اربعین حسینی قرار دارد و مشهد مقدس به خاطر وجود حرم مطهر حضرت امام رضا علیه السلام از اهداف توقف و زیارتگاه زائران است، از سالیان قبل در قالب یک ساختار و تشکیلات منظم با نظارت ادارات دولتی جمهوری اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته احمدی امسال هم حسینیه ها، مراکز فرهنگی و اجتماعی مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد مقدس آمادگی های لازم برای خدمت به زائران اربعین حسینی را حداقل در هفده موکب اتخاذ کرده اند که خدمات آن ها شامل پذیرایی، اسکان، اطعام و رسیدگی به امور زائران در بخش های مختلف است.

رئیس ستاد مردمی اربعین حسینی مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد مقدس بیان کرد که سال گذشته حدود سی هزار زائر افغانستانی اربعین حسینی از افغانستان وارد جمهوری اسلامی ایران شدند و حدود بیست هزار نفر از آنان زائران غیر خدماتی بودند که در مواکب مربوط به مهاجرین پذیرایی شدند و پیش بینی می شود امسال تعداد زائران بیشتر و احتمالا دو برابر سال گذشته باشد، از این زائران یک تا دو روز برای استراحت و زیارت و نیز فراهم شدن زمینه های حمل و نقل به صورت رایگان پذیرایی می شود. تیم های خدماتی  اعم از برادران ایرانی و افغانستانی در مرز دوغارون هم برای پذیرایی، ساماندهی و انتقال زائران به مشهد مقدس مستقر هستند.

احمدی گفت: با توجه به تعداد قابل توجه زائران و کمبود امکانات حمل و نقل در آستانه اربعین حسینی بعضی از شرکت های حمل و نقل داخل افغانستان برای انتقال زائران افغانستانی اعلام آمادگی کرده بودند که پیشنهاد شد امکانات آن ها مورد بررسی قرار گرفته و ضمانت های لازم از آن ها گرفته شود. نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان هم پیشنهاد داده اند که اتوبوس زائران مشخص باشد تا برای آن ها ویزا صادر شود ، این سوال هم وجود دارد که آیا امکان تهیه اتوبوس برای این تعداد زائر در افغانستان وجود دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: تلاش ما این است که حدالامکان زائران افغانستانی با اتوبوس های مورد تائید افغانستان وارد ایران شده و به مرز عراق منتقل شوند و زائرانی که این امکان برایشان فراهم نشد مانند سال های گذشته با امکاناتی که خودشان فراهم می کنند تا مرز ایران بیایند و از مرز هم وسایل حمل و نقل فراهم شود تا به مشهد و در زمان مقتضی به عتبات عالیات عراق مشرف شوند.

 

کلیدواژه