سنبله 11, 1403 14:32 Asia/Kabul
  • تجارت و ترانزیت بین ایران و افغانستان افزایش قابل توجهی یافته است

مدیر کل گمرک دوغارون گفت: با اصلاحات انجام شده و همکاری های بین دستگاهی تجارت و ترانزیت بین ایران و افغانستان افزایش قابل توجهی یافته است.

سید حسن رحیمی زاده در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: با اصلاحاتی که در روندهای گمرکی انجام شده و تعامل و همکاری که بین سازمان ها وجود داشته خروجی کامیون ها از حدود 170 دستگاه در روز طی دو سال گذشته به بین 700 تا 800 دستگاه و در مواردی بالغ بر 1000 دستگاه رسیده است.

وی با بیان اینکه روند تجارت و ترانزیت کالا بین ایران و افغانستان نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و رو به افزایش است اما باید یکسری روان سازی ها و تسهیلات در نظر گرفته شود تا به اهداف مورد نظر برسیم، افزود: در افغانستان هنوز مشکلاتی در بخش های مقررات گمرکی و سایر بخش ها وجود دارد و کمبودهایی هم در گمرک ها از جمله گمرک اسلام قلعه دیده می شود که باعث شده در بسیاری موارد کامیون های ایرانی آنجا متوقف بمانند که این موضوع روند را کند می کند.

مدیر کل گمرک دوغارون تایباد یاد آور شد در گمرک مرزی دوغارون که از دروازه های اصلی تجارت ایران با افغانستان است میزان صادرات ایران در چهار ماهه اول سال جاری 64 درصد افزایش یافته است، میزان صادرات از گمرک دوغارون به افغانستان بیش از 81 میلیون دالر بوده که 64 درصد افزایش را نشان می دهد و میزان کل صادرات و خروجی از این مرز 11 درصد افزایش داشته است که بالغ بر 472 هزار تن و با ارزش بیش از 302 میلیون دالر بوده است.

رحیمی زاده عنوان کرد: در همین بازه زمانی میزان تجارت خارجی 130 درصد افزایش داشته و وزن آن هم بالغ بر 400 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بسیار خوبی را شاهد بوده ایم، عمده صادرات ایران به افغانستان از مرز دوغارون هم مصالح ساختمانی، محصولات کشاورزی، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی است.

وی بیان کرد: در بحث واردات از افغانستان هم با توجه به محدودیت ها و ممنوعیت هایی که برای واردات مثلا در بخش محصولات کشاورزی داریم در حال حاضر تراز تجاری برقرار نیست یعنی صادرات ایران به افغانستان بسیار بیشتر از واردات از افغانستان است و حتما باید در این زمینه اصلاحاتی انجام شود به طوریکه یا تعرفه های ترجیحی برقرار شود یا اقلام وارداتی از افغانستان افزایش پیدا کند که توازن تجارت برقرار شود و این انتظار افغانستان از ایران هم می باشد.

مدیر کل گمرک دوغارون گفت: به عنوان مثال از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 30 هزار تن سنگ روی از افغانستان وارد ایران شده که باعث شده تراز افزایش پیدا کند و این امکان وجود دارد که در واردات اقلام خام معدنی و کشاورزی در آینده تسهیلاتی ایجاد شود.

رحیمی زاده در مورد واردات از افغانستان از مرز دوغارون هم گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری بیش از شش میلیون و 900 هزار دالر از افغانستان واردات داشته ایم که عمده آن محصولات معدنی و بخشی هم محصولات کشاورزی است.

وی اضافه کرد: با مسوولان طرف افغانستان هم چندین نشست برقرار و توافقاتی شده که بخش زیادی از آن ها اجرایی شده و یکی از دلایل افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور به این نشست ها برمی گردد.

 

کلیدواژه