سنبله 12, 1403 10:09 Asia/Kabul
  • علت اصلی سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش اعلام شد
    علت اصلی سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش اعلام شد

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در گزارش نهایی خود از بررسی علل سانحه بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری شهید این کشور، علت اصلی سقوط بالگرد را شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار اعلام کرد.

به گزارش رادیو دری؛ در گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح ایران آمده است: با تلاش شبانه روزی هیأتی متشکل از کارشناسان خبره و متخصص لشکری و کشوری، ابعاد فنی، مهندسی، الکترونیکی و شرایط ناوبری بالگرد سانحه دیده به طور دقیق و کارشناسی بررسی و علت اصلی سقوط بالگرد، تاثیر شرایط پیچیده اقلیمی و جوی منطقه در فصل بهار در به وجود آمدن ناگهانی توده غلیظ و متراکم مه بالارونده به سمت ارتفاع و برخورد بالگرد با کوه تشخیص داده شد.

بر اساس این گزارش، این هیات، همه اسناد و مدارک مربوط به تعمیر و نگهداری بالگرد از زمان خریداری و به کارگیری تا قبل از زمان وقوع سانحه، شامل تعمیرات اساسی، تعویض قطعات اصلی و مهم را  بررسی کرده که تمام اقدامات برابر استانداردهای تعریف شده صورت گرفته است.

اسناد و مدارک مربوط به تعمیرات ۴ سال اخیر بالگرد ساقط شده که در شرکت پشتیبانی و نوسازی هواپیمایی ایران موجود است نیز بازبینی شد و هیچ گونه مشکلی در روند اقدامات صورت گرفته مشاهده نشد.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران  با اشاره به بررسی های کارشناسی و تخصصی، احتمال هدف قرار گرفتن بالگرد با سامانه های آفندی و پدافندی، جنگ الکترونیک و ایجاد میدان مغناطیسی و لیزر را  منتفی اعلام کرده است.

همچنین گزارش اسناد و مکاتبات مربوط به مأموریت، از زمان درخواست بالگرد از سوی دفتر ریاست جمهوری از آشیانه جمهوری اسلامی ایران، واگذاری بالگرد، تعریف نحوه اجرای مأموریت و اعزام بالگرد از تهران به تبریز، استقرار در فرودگاه تبریز، سوخت‌‎گیری، مراقبت از بالگردها، نحوه شروع و ادامه مأموریت پرواز مقامات به محل های تعیین شده با دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و آیین‌نامه‌ها، ضوابط، مقررات و استانداردهای لازم انطباق داشته است.

نقشه‌های پروازی از تبریز به پل آغبند، سد قیزقلعه‌سی و از آنجا به سمت پالایشگاه تبریز نیز  مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و مشخص شد که بالگرد در مسیر پیش‌بینی‌شده بوده و از مسیر تعیین شده خارج نشده است.

بر اساس  گزارش نهایی هیأت عالی ستادکل نیروهای مسلح ایران، همچنین رایانه دستی همراه خلبان بالگرد سانحه دیده (آی ـ پد)، قطعات و سامانه‌های باقیمانده از بالگرد سانحه دیده و نیز  اطلاعات سامانه ضبط صدای داخل کابین (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی در سامانه FDR بالگرد همراه دسته پروازی (میل۱۷۱ ) بررسی دقیق شده و هیچ مورد مشکوک یا خلاف استانداردی مشاهده نشده است.

همچنین گزارش‌های سازمان هواشناسی از روز قبل و روز حادثه  با شرایط به وجود آمده در روز سانحه انطباق داشته و در گزارش بررسی کمیته فنی پزشکی قانونی در نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی و آسیب شناسی روی پیکر مطهر شهدا نیز هیچ مورد مشکوکی اعلام نشده است.

سی ام ثور/اردیبهشت گذشته، بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری وقت ایران و هیات همراهش ارتفاعات منطقه ورزقان در استان آذربایجان شرقی ایران سقوط کرد و همه سرنشینان این بالگرد به شهادت رسیدند.

جزئیات مهم از سانحه سقوط بالگرد شهید رئیسی از زبان رئیس دفتر رئیس جمهوری

 

دومین گزارش از بررسی علل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهوری ایران منتشر شد

روایت صدا و سیمای ایران از سانحه بالگرد رئیس‌جمهور 

 

کلیدواژه