دستور رئیس‌ جمهور ایران برای تسریع در تهیه طرح جامع سامان‌دهی اتباع خارجی
(last modified 1403-06-13T06:36:05+00:00 )
سنبله 13, 1403 11:06 Asia/Kabul
  • دستور رئیس‌ جمهور ایران برای تسریع در تهیه طرح جامع سامان‌دهی اتباع خارجی
    دستور رئیس‌ جمهور ایران برای تسریع در تهیه طرح جامع سامان‌دهی اتباع خارجی

در نشستی با حضور نمایندگان مقامات ایران به میزبانی نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان، جزئیات طرح جامع ساماندهی اتباع خارجی بررسی شد.

به گزارش رادیو دری، به دستور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران نشست بررسی شرایط اتباع خارجی در این کشور به میزبانی حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان و با حضور نمایندگان ارشد مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

تعیین وضعیت همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و ساختار‌های وابسته به سازمان ملل متحد برای تعیین نحوه و چگونگی امداد بین‌المللی و انجام تعهدات و تکالیف نسبت به جمعیت بزرگ مهاجران و پناهندگان خارجی در ایران به عنوان یک اولویت جدی در دستور کار برنامه جامع مورد اشاره قرار گرفت.

پایان بخشیدن به وضعیت نامشخص آن گروه از جمعیت اتباع خارجی که از وضعیت اقامتی روشن در حوزه‌های تحصیلی، کاری و سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند نیز از محور‌های اصلی مورد بحث در این نشست بود.

قرار است کارگروه تشکیل شده، در تدوین طرح جامع خود با تفکیک لازم و تعیین ضوابط مشخص قانونی، آئین‌نامه شفاف اجرای این برنامه را که متضمن اجرای سیاست‌های متنوع «ترغیبی»، «تشویقی»، «ترتیبی» و «تقنینی» است، تهیه و در اسرع وقت تقدیم رئیس جمهور ایران کند.

همچنین در طرح جامع سامان دهی اتباع خارجی، ترتیبات اجراییِ آغاز روند بازگرداندن اتباع غیرمجاز حاضر در ایران در هماهنگی کامل با تمام ساختار‌ها و سازمان‌های کشوری و لشکری این کشور مورد مشورت فوری قرار خواهد گرفت.

مشورت درباره شکل‌دهی سازوکاری مطمئن در چهارچوب قانون برای میزبانی از آن گروه از مهاجران مقیمی که از وضعیت روشن و مستدل حقوقی برخوردارند و دارای مجوز‌های قانونی در حوزه سرمایه‌گذاری کار، تجارت آموزش و تحصیل در ایران هستند از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست همچنین در رابطه با ابتلای افکار عمومی به اخبار ناراست و ناروایی که در فضای مجازی پیرامون اتباع غیرایرانی منتشر می‌شود و برای تعیین میزان سره از ناسره آنها، مقرر شد تا ذیل طرح جامع سامان دهی اتباع خارجی، ابتکارات سازنده و اقدامات قانونی لازم تحت مدیریت قوه‌قضاییه برای اجرا به کار گرفته شود.

نحوۀ مشارکت مسئولان حکومت سرپرست کنونی افغانستان در ارائه تضمین‌ها و تسهیلات لازم برای اتباع این کشور که به وطن خود باز می‌گردند و تامین آینده فرزندانشان، ایجاد فرصت‌های شغلی و امنیت نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزارت کشور ایران مکلف به تشکیل سازمان ملی مهاجرت شد

کلیدواژه