جدی 20, 1395 19:56 Asia/Kabul

طرح بیمه سلامت اتباع خارجی در ایران مدتی است با همکاری وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای پناهندگان سازمان ملل متحد همزمان با تهران و ولایات مهاجر پذیر ایران در ولایت خراسان رضوی نیز آغاز شده است.

محمد عجمی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار رادیو دری برونمرزی در مشهد مقدس،  هدف از اجرای طرح بیمه سلامت اتباع خارجی در ایران را توجه دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای سازمان ملل متحد به مسایل درمانی اتباع کشور افغانستان و عراق که دارای کارت آمایش هستند، عنوان کرد.

به گفته اعجمی ، بر اساس طرح ابلاغی وزارت کشور ایران، در اجرای طرح بیمه سلامت اتباع خارجی ،اقشار آسیب پذیر به صورت ویژه مد نظر قرار گرفته اند که بر اساس آمار در ولایت خراسان رضوی از مجموع 150 هزار  نفر دارای کارت آمایش،32 هزار نفر آنان جزو اقشار آسیب پذیرند .

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی اضافه کرد، این تعداد از افراد به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه و صرفا با پرداخت 45 هزار ریال به ازای هر فرد بابت هزینه صدور دفترچه ، میتوانند دفترچه بیمه سلامت را دریافت کنند که از ابتدای شروع طرح که از اوایل ماه عقرب (آبان) سال جاری شمسی تا به الان صورت گرفته حدود 23 هزار نفر از اقشار آسیب پذیر پناهندگان در ولایت خراسان رضوی دفترچه بیمه سلامت را دریافت کردند.

وی افزود، از تعداد 120 هزار تبعه غیر آسیب پذیری که  میتوانستند با پرداخت هزینه حق بیمه خود به میزان یک میلیون و نهصد هزار ریال برای 5 ماه، بیمه طرح سلامت شوند، تنها دو هزار نفر اقدام کرده و دفترچه درمانی دریافت کرده اند.

وی به اقشار غیر آسیب پذیر اتباع خارجی در ایران توصیه کرد که برای حمایت از طرح بیمه سلامت اتباع خارجی در ایران نسبت به بیمه خود در این طرح اقدام کنند تا سال آینده نیز بتوانند با اعلام استقبال اتباع خارجی از این طرح،حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران را برای ادامه طرح بیمه سلامت برای اتباع و حمایت از اقشار آسیب پذیر اتباع خارجی جلب کرده و این طرح را ادامه دهند.

وی تصریح کرد که بر اساس اعلام اداره کل اتباع وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران و کمیساریای سازمان ملل متحد ادامه و تمدید این طرح،  منوط به استقبال اتباع خارجی در ایران خواهد بود

وی در ادامه در خصوص بیماران دیالیزی اتباع و درمان آنها در مراکز درمانی ایران افزود، در ولایت خراسان رضوی تدابیری اندیشیده شده است تا درمان این بیماران محدود به بیمارستانهای دولتی نشود و سایر مراکز درمانی همچون مراکز درمانی خیریه نیز این بیماران را پذیرش کنند.