سنبله 26, 1403 11:12 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه ایران: فضا برای گسترش روابط با عراق بسیار آماده است
    وزیر خارجه ایران: فضا برای گسترش روابط با عراق بسیار آماده است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که فضا برای گسترش روابط با عراق آماده است و سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به بغداد نیز فصل جدیدی از روابط با عراق ایجاد کرد.

به گزارش رادیو دری، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه ایران یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با محوریت دستاوردهای سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: کردستان عراق منطقه مستعدی برای گسترش روابط تجاری با ایران است.

عراقچی، همچنین درخصوص توافقنامه امنیتی میان تهران و بغداد تصریح کرد: به جمهوری اسلامی ایران اطمینان داده شد که منطقه کردستان عراق به هیچ وجه تهدیدی علیه خاک ایران نخواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران درباره حمایت ایران از جبهه مقاومت در منطقه غرب آسیا گفت: سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت بی حد و مرز از جبهه مقاومت و تقویت آن است.

عراقچی با اشاره به تحولات باریکه غزه و شکست سیاست های اسرائیل و آمریکا تصریح کرد: ناتوانی و شکست رژیم صهیونیستی و شکست و ناتوانی آمریکا به عنوان حامی آن، پیروزی برای جبهه مقاومت است.

وزیر خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی دنبال روابط با اروپا از منظر جدیدی است که مبتنی بر احترام متقابل و تضمین منافع ایران باشد، گفت: اگر اروپا بتواند سیاست خود را اصلاح کند، می‌توان با آنها هم ارتباط داشت، هرچند که اولویت ایران نیست. 

سید عباس عراقچی درباره موضوع جنگ بین مسکو و کی یف نیز گفت: در موضوع اوکراین آنها نگران ارسال تسلیحات ایران به روسیه هستند، اما باید از خود بپرسند که چه شده که ایران امروز به جایی رسیده که بنابه ادعای اروپا می‌تواند سلاح پیشرفته تولید و صادر کند، بنابراین، راه تحریم شکست خورده و اروپا باید در این مسیر به صورت دوجانبه و معقول پای میز مذاکره با ایران باشد تا مشکلات و مسائل فی مابین را حل کنند.  

وزیر امورخارجه ایران در پایان درباره انتخابات آتی آمریکا و سیاست های ایران در قبال این کشور نیز گفت: در گذشته تماس هایی با طرف آمریکایی بوده و اکنون نیز خواهد بود و فرقی ندارد که در آمریکا و اروپا چه کسی باشد، بلکه جمهوری اسلامی ایران براساس منافع خود حرکت می کند.

پزشکیان: هدف اصلی ایران وحدت، انسجام و وفاق در امت اسلامی است

کلیدواژه