میزان 04, 1403 09:31 Asia/Kabul
  • پیشنهاد پزشکیان برای حل مسئله \\\\\\\\\\\\\\\
    پیشنهاد پزشکیان برای حل مسئله \\\\\\\\\\\\\\\"فلسطین\\\\\\\\\\\\\\\" در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست عمومی سازمان ملل، تنها راه پایان دادن به کابوس هفتاد ساله ناامنی در غرب آسیا و جهان را بازگرداندن حق تعیین سرنوشت به مردم فسطین دانست.

به گزارش رادیو دری، "مسعود پزشکیان" رئیس جمهوری اسلامی ایران شامگاه سه شنبه در هفتاد و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: پیشنهاد می کنیم که تمامی مردم فلسطین چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری شان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده اند، در یک همه پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

پزشکیان افزود: ما معتقدیم با چنین سازوکاری میتوان به صلحی پایدار رسید تنها از این طریق است که مسلمان، یهودی و مسیحی می توانند در سرزمینی واحد و در آرامش و به دور از نژاد پرستی و آپارتاید در کنار هم زندگی کنند.

رئیس جمهوری ایران افزود: مردم جهان در یک سال گذشته ماهیت رژیم اسرائیل را دیده اند، اینکه سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از ۴۱ هزار تن از مردم بیگناه را در باریکه غزه به خاک و خون کشیده اند که بیشتر زنان و کودکان بی گناه بوده‌اند.

پزشکیان به استفاده رژیم صهیونیستی از الفاظ برای تطهیر جنایات خود اشاره کرد و گفت: به نسل کشی، کودک کشی، جنایت جنگی و تروریسم دولتی، «دفاع مشروع» و به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه «هدف مشروع نظامی» می‌گویند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جامعه جهانی باید فورا خشونت و جنگ رژیم صهیونیستی را در غزه و لبنان متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی برقرار گردد و وحشیگری دیوانه وار اسرائیل در لبنان - پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند متوقف شود.

پزشکیان ادامه داد: رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشیگری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افشانه شکست ناپذیری خود را بازسازی کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت ایران از جنبش های آزادی بخش و مردمی تصریح کرد: این اسرائیل است که دانشمندان دیپلمات ها و مهمانان ما را در سرزمین ایران ترور کرده و از داعش و گروه های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است.

پزشکیان همچنین با بیان این که ما خواهان صلح برای همه هستیم و با هیچ‌کس سر جنگ و دعوا نداریم، ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه حل صلح آمیز حمایت می کند؛ معتقد است تنها از طریق گفت و گو این بحران خاتمه می یابد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در همین حال ضمن انتقاد از خروج آمریکا از برجام  خاطر نشان کرد: ایران و قدرت‌های جهانی با نگرشی فرصت محور به برجام دست یافتند و ما در برابر شناسایی حقوق ایران و رفع تحریم ها بالاترین سطح از نظارت ها در حوزه هسته ای را پذیرفتیم خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام نشانگر دیدگاه تهدید محور در عرصه سیاسی و نگاه قدرت محور در عرصه اقتصادی بود.

 پزشکیان با اشاره به اینکه ایران به گواهی آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تمامی تعهداتش در برجام پایبند است، گفت: ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود می توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت وگو شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که تحریم‌ها، سلاحی مخرب و غیرانسانی هستند که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران اعمال می شوند، اظهار داشت: محرومیت از دسترسی به داروهای حیاتی یکی از دردناکترین پیامدهای تحریم ها است که جان هزاران انسان بی گناه را به خطر می اندازد، این اقدام نه تنها نقض آشکار حقوق بشر بلکه جنایتی علیه بشریت است.

پزشکیان خاطر نشان کرد: ملت ما در طول سال‌های گذشته با تحمل سختی های فراوان ناشی از تحریم ها نشان داده است که در برابر ظلم و ستم ایستادگی می کند اگر چه زخم های ناشی از تحریم ها بر پیکره جامعه ما عمیق است، اما مواجهه با این تجربه تلخ ما را به ملتی قویتر با اراده ای پولادین و خودباور تبدیل کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن آمادگی جمهوری اسلامی برای مراوده با جهان تصریح کرد: ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.

پزشکیان در همین حال تصریح کرد، رسالت همه پیامبران استقرار و گسترش حق و عدالت در جامعه بین همه انسانها به دور از رنگ، نژاد، جنسیت و زبان بوده است، صلح و امنیت در جهان مستقر نخواهد شد مگر اینکه حقوق همه انسان‌ها جوامع و ملت‌ها در چارچوب عدالت و انصاف رعایت شود.

پزشکیان: ایران به دنبال ایجاد صلح و امنیت پایدار در منطقه است

کلیدواژه