میزان 06, 1403 11:31 Asia/Kabul
  • پزشکیان: برجام در سطح وزرای امور خارجه دنبال خواهد شد
    پزشکیان: برجام در سطح وزرای امور خارجه دنبال خواهد شد

رئیس جمهور ایران پس از برگشت از نیویورک در تهران گفت: درباره برجام گفتگوهایی انجام شد، دغدغه‌های خود را با کشورهای اروپایی مطرح کردیم و قرار شد، وزرای امور خارجه این مساله را دنبال کنند.

به گزارش رادیو دری، مسعود پزشکیان در بدو ورود به تهران به موضوع برجام اشاره کرد و گفت:  ما برجام را پاره نکردیم و این دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت آمریکا بود که این کار را کرد، آنها نیز پذیرفتند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتیجه مذاکرات فشرده چندساله بود که سرانجام ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ بین جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج بعلاوه یک (روسیه، چین، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و مشارکت نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی) منعقد و یک هفته بعد با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل متحد تائید شد.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌های خود را آغاز کرد و «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری وقت آمریکا ۸ مه ۲۰۱۸ به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام، کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های غیرقانونی ضد ایران را اعلام کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در تهران افزود: قرار شد وزارت امور خارجه ایران و کمیسیون ‌های مشترک به صورت عملیاتی درمنطقه ارتباطات را از نظر اقتصادی و امنیتی و سیاسی و فرهنگی دنبال کنند.

پزشکیان اظهار داشت: دستاوردهایی سفر به آمریکا بسیار مثبت بود، این سفر فرصتی بود تا در ۳ روز بیش از ۲۷ دیدار مختلف و دو سخنرانی رسمی در سازمان ملل داشته باشیم.

رئیس جمهور ایران گفت: امیدواریم در ادامه با گفت وگوهایی که شکل گرفته، راه را ادامه دهیم و پیام صلح و صداقت و انسانیت را که آنها به دروغ می گویند معتقدیم، ما در عمل پیاده کنیم.

پزشکیان: جمهوری اسلامی ایران از گفت و گو استقبال می‌کند، اما زیر بار زور نمی‌رود

کلیدواژه