میزان 06, 1403 12:47 Asia/Kabul
  • تاکید عراقچی بر مهم بودن امنیت لبنان برای ایران
    تاکید عراقچی بر مهم بودن امنیت لبنان برای ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو بریکس در محل سازمان ملل متحد تاکید کرد که جمهوری اسلامی به هیچ عنوان در مقابل یک جنگ فراگیر در لبنان بی تفاوت نخواهد ماند.

به گزارش رادیو دری، سید عباس عراقچی روز پنجشنبه (به وقت محلی) در نشست وزرای خارجه ۱۰ کشو عضو بریکس در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرد و به بیان نظرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست به ناتوانی و شکست جامعه جهانی برای پایان دادن به جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در ١٢ ماه گذشته اشاره کرد و وضعیت جاری در غزه و لبنان را هشدار دهنده دانست و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان در مقابل یک جنگ فراگیر در لبنان بی تفاوت نخواهد ماند.

عراقچی همچنین در این نشست گروه بریکس را ظرفیتی عظیم در «جهانِ جنوب» دانست که می‌تواند نقش موثری در ارتقای جایگاه کشورهای عضو و نیز ایجاد تحولات و تغییرات مثبت در نظامات جهانی ایفا کند.

وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود همچنین با اشاره به حضور جدی و فعال ایران در فعالیت‌های بریکس از بدو عضویت در سال گذشته، بر استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی ـ بانکی جدید در چارچوب بریکس تاکید کرد.

عراقچی خواهان همکاری جدی‌تر اعضا در حوزه‌هایی از جمله استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری و نیز همکاری و مشارکت در حوزه امنیت عرضه و تقاضای انرژی شد و آمادگی ایران برای ارائه پیشنهادات معین در این حوزه‌ها را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با یادآوری وزن بالای بریکس در عرصه مناسبات جهانی و نظام‌های بین المللی، پیشنهاد کرد که بریکس به تغییر در پارادایم جهانی پیشرفت بر مبنای اهداف کشورهای در حال توسعه کمک کند؛ پارادایمی که استقرار سازمان‌ها و نظام‌های جهانی منصفانه و به دور از تبعیض را به دنبال داشته باشد.

حملات وحشیانه صهیونیستها به لبنان؛ بیش از ۵۵۰ شهید در ۲۴ ساعت

کلیدواژه