میزان 11, 1403 18:23 Asia/Kabul
  • رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عازم قطر شد
    رئیس‌جمهوری اسلامی ایران عازم قطر شد

مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به منظور دیدار رسمی دو جانبه با امیر قطر و نیز شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا عازم دوحه پایتخت این کشور شد.

به گزارش رادیو دری، مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران، امروز(2 اکتبر) پیش از سفر به قطر فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه در مجمع گفتگوی همکاری آسیا با کشورهای آسیایی درباره وضعیت بحرانی منطقه و جنایات اسرائیل و عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن انسان‌های بیگناه گفتگو خواهیم کرد، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی اگر دست از جنایات خود بر ندارند شاهد عکس‌العمل سخت‌تری خواهند بود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با کشورهای آسیایی درباره مشکلات و مسائل امنیتی صحبت خواهیم کرد و امیدواریم که به وحدت انسجام لازم برسیم و دشمنان را از طمع ایجاد شورش در منطقه غرب آسیا دور کنیم.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قرار است در این سفر در نشست هیأت‌های عالیرتبه ۲ کشور شرکت و در مراسم امضای اسناد همکاری مشترک میان دو کشور شرکت کند.

گفتنی است، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به  ACD متشکل از ۳۵ کشور آسیایی است. کشورهای عضو این مجمع، بیش از 20 سال است که ارتقای گفت‌وگوی «درون آسیایی» را با هدف اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی در دستور کار دارند. 

پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای اولین بار توسط «تاکسین شیناواترا» نخست وزیر وقت تایلند مطرح و این سازمان در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد.

ریاست این مجمع از میزان۱۴۰۲(سپتامبر2023) به مدت یک سال برعهده ایران بود.

سفر رئیس جمهوری ایران به قطر؛ فردا

کلیدواژه