بیانیه پایانی نشست شانگهای؛ از تاکید بر همکاری‌های منطقه‌ای تا بی‌توجهی به افغانستان
(last modified 1403-07-25T13:08:45+00:00 )
میزان 25, 1403 17:38 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی نشست شانگهای؛ از تاکید بر همکاری‌های منطقه‌ای تا بی‌توجهی به افغانستان
    بیانیه پایانی نشست شانگهای؛ از تاکید بر همکاری‌های منطقه‌ای تا بی‌توجهی به افغانستان

بیست و سومین نشست سازمان همکاری شانگهای با انتشار بیانیه ای مشترک در اسلام آباد پاکستان به کار خود پایان داد.

به گزارش رادیو دری، در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری شانگهای در اسلام آباد تأکید شده است که اصول احترام متقابل به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورها، برابری ، منفعت متقابل، مداخله نکردن در امور داخلی و عدم استفاده از زور یا تهدید، مبنای توسعه پایدار در روابط بین کشورها است و کشورهای عضو  بر تعهد خود به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات از طریق گفت وگو و رایزنی تاکید می کنند.

در این بیانیه بر لزوم وجود یک سیستم تجاری بدون تبعیض و شفاف تاکید شده و ضمن مخالفت با اعمال محدودیت های تجاری یکجانبه، این محدودیت ها خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی خوانده شد.

در بخش دیگری این بیانیه، سران سازمان همکاری شانگهای افزیش همکاری میان کشورهای عضو در زمینه های سیاسی، امنیتی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی را خواستار شدند.

در بخش دیگر از بیانیه آمده است که کشورهای عضو با اشاره به پیشنهاد ایجاد یک مشارکت بزرگتر اوراسیایی با مشارکت سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا و همچنین سایر کشورهای ذینفع و انجمن های چندجانبه، از ارتقای همکاری در این چارچوب حمایت کردند.

در این نشست بر تقویت همکاری ها در زمینه های تجارت الکترونیک، مالی و بانکی، سرمایه گذاری، فناوری پیشرفته، استارت آپ ها و نوآوری، فقرزدایی، مراقبت های بهداشتی از جمله طب سنتی و عامیانه، کشاورزی، صنعت، حمل و نقل، اتصال لجستیک، انرژی از جمله انرژی های تجدیدپذیر، ارتباطات، علم و فناوری، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی تاکید شد.

در پایان نشست اسلام آباد، ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای به روسیه واگذار شد و نشست بعدی سران این سازمان در سال ۲۰۲۵ به میزبانی روسیه برگزار می شود.

همچنین در اختتامیه نشست سازمان همکاری شانگهای، محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان با طرح موضوع وحشیگری رژیم اسرائیل در قبال فلسطین، گفت: تجاوز به غزه یک تراژدی است، جامعه جهانی باید برای توقف این وحشیگری اقداماتی انجام دهد.

وی تأکید کرد ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی برای صلح پایدار در خاورمیانه ضروری است.

یاد نکردن از افغانستان و وضعیت فعلی این کشور، از نکات قابل تأمل بیانیه پایانی سازمان همکاری شانگهای بود.

ایران خواهان جدیت اعضای شانگهای ضد جنایات اسرائیل و تروریسم اقتصادی آمریکا