اظهارات عراقچی درباره روابط رو به جلو ایران و مصر
(last modified 1403-07-27T06:51:28+00:00 )
میزان 27, 1403 11:21 Asia/Kabul
  • اظهارات عراقچی درباره روابط رو به جلو ایران و مصر
    اظهارات عراقچی درباره روابط رو به جلو ایران و مصر

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه اشتراک نظری بین ایران و مصر درباره لزوم کاهش تنش و توقف حملات رژیم صهیونیستی به ‌لبنان و باریکه غزه وجود دارد، گفت: روابط دوجانبه تهران و قاهره مسیر خودش را طی می‌کند و در زمان مقتضی پیشرفت‌هایی خواهند داشت.

به گزارش رادیو دری، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در مقصد دوم دور چهارم سفرش در قاهره، پنجشنبه شب در گفت‌ وگویی درباره دیدارش با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر با اشاره به اینکه و اشتراک نظر بین دو کشور وجود دارد، گفت: امروز دیدار بسیار خوبی را با السیسی داشته و مذاکرات مفصلی هم با وزیر خارجه مصر انجام شده است.

عراقچی با بیان اینکه دیدگاه مشترکی در کل منطقه و حتی در کل عرصه بین‌المللی الان وجود دارد و صحبت‌های وی با السیسی بسیار صریح، مستقیم و خیلی جدی درخصوص اوضاع منطقه بوده وهمچنین با تصریح این نکته که تهران و قاهره نگرانی‌ها و منافع مشترک دارند که البته موضوعاتی هم هست که مورد اختلاف است و طبیعی است، بیان کرد: مشورت‌هایش با مقامات مصر خیلی سازنده بوده از این جهت که دیدگاه‌های دو طرف خیلی به هم نزدیک است.

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: در این دیدارها سفرها و فعالیت‌هایی که داشته است را برای مقامات مصری تشریح کرده و رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه مصر نیز اقداماتی که صورت دادند را تشریح و با یک تلاش منطقه‌ای ان‌شاءالله به سمت کاهش تنش‌ها پیش می روند.

وزیر خارجه ایران همچنین اظهار داشت: مواضع دولت مصر از ابتدای بحران در باریکه غزه در راستای منافع مردم فلسطین بوده و الان هم در راستای منافع مردم لبنان است و مهم‌ترین نکته آن لزوم توقف حملات و جنایاتی که رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان انجام می‌دهد، ولی ممکن است درباره شیوه‌های اجرایی آن اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، اما در اصل قضیه هیچ اختلاف‌نظری نیست و دولت مصر و بقیه کشورهای منطقه کمابیش مواضع مشابه و یکسانی را در لزوم توقف درگیری‌ها دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره ارتقای مناسبات دیپلماتیک تهران و قاهره نیز با اشاره به اینکه مسائل دو‌جانبه‌ای بین دو طرف وجود دارد و موضوع اصلی سفرش مشورت‌ها و رایزنی‌ها درخصوص منطقه بوده است، اظهار داشت: الان چشم‌انداز بهتری بین روابط ایران و مصر وجود دارد و دو طرف تصمیم گرفتند که در همین مسیر به حرکت خود ادامه دهند.

رایزنی عراقچی با رئیس جمهور و وزیر خارجه مصر

کلیدواژه