حضور ایران به‌عنوان عضو اصلی در اجلاس سران بریکس
(last modified Tue, 22 Oct 2024 04:17:33 GMT )
عقرب 01, 1403 08:47 Asia/Kabul
  • حضور ایران به‌عنوان عضو اصلی در اجلاس سران بریکس
    حضور ایران به‌عنوان عضو اصلی در اجلاس سران بریکس

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس از اول تا سوم ماه عقرب 1403 با حضور «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود.

به گزارش رادیو دری، جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به‌عنوان عضو اصلی در نشست سران بریکس حضور خواهد یافت. سران گروه بریکس در این نشست که با شعار «تقویت چندجانبه‌گرایی برای توسعه و امنیت جهانی» برگزار می‌شود، مواضع کشورهایشان را درخصوص وضعیت جهان بیان می‌کنند.

همچنین علاوه بر سران کشورهای بریکس، سران و مقامات عالی‌رتبه از بیش از  30 کشور و سازمان بین‌المللی نیز در این نشست حاضر خواهند بود.

براساس اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه، سخنرانی در جمع سران بریکس، سخنرانی در جمع بیش از 40 رئیس‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه از سراسر جهان و انجام ملاقات‌های دوجانبه، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به روسیه خواهد بود.

اجلاس سران کشورهای عضو بریکس از شامگاه امروز سه‌شنبه یکم عقرب تا روز پنج‌شنبه سوم عقرب در شهر کازان روسیه برگزار می‌شود. در حال حاضر ریاست دوره‌ای بریکس برعهده روسیه است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سالجاری میلادی( 2024 ) به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس پیوست. بریکس در سال 2006 توسط برزیل، چین، هند و روسیه تاسیس شد. 34 درصد از قلمرو و 45.2 درصد از جمعیت کره زمین وهمچنین 36.7 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را اعضای گروه بریکس تشکیل می‌دهند و از اینرو، از توانایی لازم برای تاثیر گذاری بر مناسبات مالی و تجاری بین المللی برخوردار است.

ایران برای اولین بار به عنوان عضو در اجلاس سران شانگهای شرکت می‌کند

کلیدواژه