تاکید رئیس جمهور ایران بر افزایش تعاملات اقتصادی کشورهای بریکس
(last modified Wed, 23 Oct 2024 13:53:42 GMT )
عقرب 02, 1403 18:23 Asia/Kabul
  • تاکید رئیس جمهور ایران بر افزایش تعاملات اقتصادی کشورهای بریکس
    تاکید رئیس جمهور ایران بر افزایش تعاملات اقتصادی کشورهای بریکس

رئیس جمهوری اسلامی ایران بر گسترش تعاملات اقتصادی اعضای بریکس در راستای مقابله با تحریم‌ها تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس در کازان روسیه، با تاکید بر نقش ویژه بریکس در روند معادلات سیاسی و تحولات آینده جهان، از سران کشورهای عضو خواست، مسائل اقتصادی-مالی را به‌عنوان اولویت سال آینده برنامه‌هایشان در نظر بگیرند و بر شتاب همکاری‌های اقتصادی و تجاری و استفاده از ظرفیت‌های بریکس بیافزایند.

پزشکیان در ادامه با محکوم کردن «تحریم اقتصادی» به عنوان راهبرد غرب علیه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه گفت: مقابله با تحریم‌های غیرقانونی به اقدام گروهی و اجرای سازوکارهای مشترک نیاز دارد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین خواستار دلارزدایی از معاملات بین‌المللی شد و با بیان اینکه بریکس تاکنون تلاش کرده است، با افزایش مبادلات از طریق پول‌های ملی، از قدرت دلار بکاهد، خاطرنشان کرد: این اقدامات به همراه راه‌اندازی و استفاده از ارزهای دیجیتال و بسترسازی برای استفاده از سازوکارها و فناوری‌های جدید مالی نظیر پیام‌رسان‌ها، در راستای اهداف اصلی بریکس است.

پزشکیان در ادامه با انتقاد از مانع‌تراشی غربی‌ها برای دستیابی کشورهای دیگر به علوم و فناوری‌های نوین، خواستار همکاری و مبادله اطلاعات، سرمایه‌گذاری مشترک برای دستیابی به فناوری‌های نوین شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: بانک توسعه نوین(NDB)  که یکی از نهادهای برآمده از بریکس است باید تقویت شود تا با پذیرش اعضای جدید و افزایش سرمایه بتواند در جهت توسعه زیرساخت‌های این کشورها گام بردارد.

پزشکیان افزود: جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه‌های مختلف دارد و با برخورداری از موقعیت استراتژیک، می‌تواند همکاری‌های سازنده‌ای در راستای روابط ترانزیتی، انتقال انرژی و کالاهای تجاری رقم بزند.

پزشکیان عازم روسیه شد

کلیدواژه