ایران در میان پنج کشور پیشرو جهان در تولید محصولات سلول‌ درمانی
(last modified Fri, 25 Oct 2024 11:33:08 GMT )
عقرب 04, 1403 16:03 Asia/Kabul
  • ایران در میان پنج کشور پیشرو جهان در تولید محصولات سلول‌ درمانی
    ایران در میان پنج کشور پیشرو جهان در تولید محصولات سلول‌ درمانی

رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با اشاره به حرکت روبه رشد دانشمندان ایرانی در زمینه تولید محصولات سلول‌درمانی اعلام کرد: ایران در میان پنج کشور پیشرو جهان قرار دارد.

به گزارش رادیو دری؛ «سید حیدر محمدی» رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با اشاره به رونمایی از فرآورده تزریقی سلول‌درمانی برای بیماران پیوند مغز و استخوان اعلام کرد: این دستاوردها، به دنبال موفقیت‌های دارو‌های شیمیایی و بیولوژیک، گام بزرگی در درمان بیماری‌های خاص با استفاده از روش‌های نوین همچون ژن‌درمانی و سلول‌درمانی به شمار می‌آید.

حامد ولی‌زاده مسئول مرکز نوآوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی بیمارستان شهید مدنی شهر تبریز در شمال غرب ایران نیز گفت: هزینه های مربوط به سلول درمانی در ایران ۱۰ برابر پایین تر از متوسط جهانی است.

سلول درمانی (cellular therapy) نوعی روشی درمانی است که در آن از سلول های زنده و بنیادی استفاده می شود.

در این روش سلول های بنیادی زنده را وارد بدن بیمار می کنند تا نقص عملکرد سلول های عامل بیماری جبران شود؛ در نتیجه وقتی سلول های سالم و زنده به فعالیت ادامه می دهند، بیماری بهبود پیدا خواهد کرد.

انواع مختلفی از سلول ها را می توان در سلول درمانی استفاده کرد که از جمله آنها می توان به سلول های بنیادی خون ساز (تشکیل دهنده خون)، سلول های بنیادی ماهیچه های اسکلتی، سلول های بنیادی عصبی، سلول های بنیادی بالغ که به ساختارهایی به عنوان بافت همبند خون تمایز می یابند، سلول های لنفاوی، استخوان و غضروف، لنفوسیت ها، سلول های دندریتیک و سلول های جزایر پانکراس اشاره کرد.

 

کلیدواژه