کاظمی قمی: ایران می تواند در سازندگی افغانستان نقش جدی ایفا کند
(last modified Sat, 26 Oct 2024 05:13:04 GMT )
عقرب 05, 1403 09:43 Asia/Kabul
  • کاظمی قمی: ایران می تواند در سازندگی افغانستان نقش جدی ایفا کند
    کاظمی قمی: ایران می تواند در سازندگی افغانستان نقش جدی ایفا کند

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با اشاره به تجربیات ایران در حوزه سازندگی پس از جنگ گفت: ایران می تواند برای مشارکت در بازسازی و سازندگی افغانستان نقش جدی ایفا کند.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای مرکزی و افغانستان در مشهد افزود: برپایی نمایشگاه ها و نشست های اقتصادی با محور بخش خصوصی در کشور جمهوری اسلامی ایران ،افغانستان و بخش خصوصی کشورهای  آسیای مرکزی نشان دهنده علاقمندی این کشور ها به توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری است که دارای منافع مشترک نیز هستند؛ همه این کشور ها اعتقاد دارند که سازندگی، توسعه و پیشرفت منطقه باید به دست خودشان صورت گیرد و این اتفاق نشان دهنده ظرفیت خوب همکاری بین کشورهاست. 

سفیر تهران در کابل با ابراز خوش بینی به نقش بخش خصوصی در تحقق این اهداف اقتصادی اظهار کرد: نگاه سیاسی کشور ما این است که ثبات و امنیت افغانستان بستگی به ثبات و امنیت منطقه دارد و هر چه سازندگی و اقتصاد افغانستان بهبود پیدا کند، نتیجه خوب آن شامل حال همه کشور های منطقه خواهد شد.

کاظمی قمی تصریح کرد: سیاست کشور ما در ارتباط با افغانستان،  فارغ از اینکه چه نظام سیاسی در آن کشور حاکم است، تداوم حمایت از مردم افغانستان و توسعه همکاری‌های همه جانبه بوده است و ما این را به عنوان یک اصل می‌دانیم و مردم افغانستان برای ما موضوع اول هستند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان با تاکید بر اتصال دو کشور ایران و افغانستان در حوزه اقتصادی کرد:  ما باید شرایطی فراهم کنیم تا بخش خصوصی بتواند کار خود را به درستی انجام دهد، اینکه سرمایه‌گذار و تاجر افغانستانی و هر فردی که قصد سرمایه‌گذاری در ایران دارد، بتواند به راحتی به ایران بیاید و مطمئن شود که سرمایه‌اش تجمیع می‌شود، برای ما مهم است. 

کاظمی قمی همچنین با حمایت از حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی افغانستان برای مشارکت در کریدور ترانزیت چابهار گفت: ما در چند ماه اخیر با فعال سازی و راه اندازی خط ریلی بین دو کشور، مسیر تجارت افغانستان را از طریق راه آهن به اروپا متصل کردیم و در تلاش هستیم تا راه آهن از چابهار به به زاهدان و پس از آن به هرات برسد و از آنجا به آسیای مرکزی و در نهایت به چین وصل شود. 

وی ادامه داد: ما همچنین آمادگی داریم که در حوزه کشاورزی اولین کشوری باشیم که به عنوان بازار صادراتی، محصولات کشاورزی مورد نیاز خود را از افغانستان تامین کنیم و شرایط کشاورزی در افغانستان را به گونه‌ای مهیا کنیم که ایران بتواند سالی ۵ میلیون تُن کالاهای اساسی به افغانستان وارد کند.

سرپرست اتاق تجارت افغانستان: ایران تسهیلات بیشتری را برای سرمایه‌گذاران افغان فراهم کند

نخستین نمایشگاه صادرات ایران به آسیای مرکزی و افغانستان در مشهد افتتاح شد

کلیدواژه