جدی 23, 1395 09:35 Asia/Kabul
  • گزافه گویی های وزیر امور خارجه ترامپ درباره ایران و برجام

"رکس تیلرسون" گزینه "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تصدی سمت وزارت امور خارجه این کشور گفت: بازنگری کامل در توافقنامه هسته ای با ایران را توصیه خواهد کرد.

به گزارش العالم، "رکس تیلرسون" روز چهارشنبه در مقابل کمیته روابط خارجی سنا آمریکا قرار گرفت و از برنامه های خود دفاع کرد.

تیلرسون در اظهاراتی خلاف توافق بین المللی "برجام" با تاکید بر این که ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد، مدعی شد برجام ایران را از خرید بمب اتم منع نمی‌کند.

گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا در ادامه فرافکنی خود در قبال برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود: برنامه جامع اقدام مشترک "برجام"، توان ایران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند، اما برای همیشه مانع آن نمی‌شود.

"رکس تیلرسون" گفت : به موجب برجامی که خواست دولت جدید آمریکا است، نباید مواد غنی‌شده ای در ایران وجود داشته باشد.

اظهارات تیلرسون در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح های کشتار جمعی همواره خواهان منطقه ای عاری از سلاح های هسته ای بوده که در آن رژیم صهیونیستی دارای صدها کلاهک هسته ای است.

همچنین بنابر گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک "برجام" ، جمهوری اسلامی ایران بر خلاف آمریکا، تا کنون به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده است.

روز سه شنبه نیز نشست کمیسیون مشترک "برجام" بنا به درخواست  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و برای بررسی نقض برجام توسط آمریکا با تمدید قانون آیسا ISA، با حضور معاونین وزرای امور خارجه ایران و کشورهای پنج به علاوه یک، در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در این نشست نمایندگان ایران ضمن ارائه شرحی از بدعهدی های آمریکا در یک سال اخیر، با ارائه مستندات حقوقی تمدید قانون آیسا را مغایر با تعهدات آمریکا در قالب برجام دانستند.

نمایندگان دولت های عضو کمیسیون مشترک برجام نیز در این نشست با جدی قلمداد کردن نگرانی ایران، خواستار اقدامات آمریکا در جهت بلااثر ماندن قانون آیسا و شفاف سازی کامل در این زمینه شدند به گونه ای که هیچ ابهامی نسبت به اینکه "آیسا" اثری بر تجارت و همکاری با ایران ندارد باقی نماند.

"دونالد ترامپ"  در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برجام را «فاجعه» و «بدترین توافقنامه دنیا» خوانده و وعده داده بود که در صورت راه یابی به کاخ سفید در همان روز اول برجام را پاره خواهد کرد.

 

کلیدواژه