جدی 29, 1395 22:55 Asia/Kabul
  •  ظریف: راهکار نظامی برای خروج از بحران سوریه وجود ندارد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همه باید این را درک کنند که موضوع سوریه راه حل نظامی ندارد.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس درباره نشست آستانه قراقستان با موضوع سوریه تاکید کرد: همه کشورها چه آنها که در نشست آستانه حضور دارند و چه آنهایی که در این نشست حضور ندارند باید با پرهیز از رقابت در این زمینه، برای پایان دادن به خونریزی‌ها و پیشبرد سایر جنبه‌ها، از جمله گفت وگو بین سوری‌ها، تلاش کنند. 

ظریف با تأکید بر این که ایران به ثبات و آرامش در منطقه علاقمند است افزود: آنچه ایران، روسیه و ترکیه را برای یافتن پایانی برای فاجعه در سوریه دور هم جمع کرد، این است که تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد و هیچکس نمی‌تواند با حمایت از افراطی‌گیری حتی سود مقطعی ببرد.

وزیر امور خارجه ایران با گله‌مندی از سیاست‌های عربستان در منطقه نیز  تصریح کرد: لفاظی‌های زیادی از عربستان  شنیده شد، در حالی که هیچ دلیلی وجود ندارد که دو کشور سیاست‌های خصمانه ضد هم داشته باشند و می‌توانند برای ثبات در آینده منطقه همکاری کنند.

ظریف با اشاره پایان یافتن بحران ریاست‌جمهوری در لبنان  گفت: ایران و عربستان قادر بودند تا موانع در انتخاب ریاست‌جمهوری در لبنان را برطرف کنند و در این خصوص به یک راه حل برسند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در تشریح روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها افزود: با وجود اختلاف‌های سیاسی با واشنگتن، درهای ایران حتی برای روابط اقتصادی با آمریکا هم باز است.

ظریف تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقمند به گسترش روابط با اتحادیه اروپا، غرب آسیا، ژاپن و کره‌جنوبی است و با چین نیز شراکت چند جانبه دارد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره سفر به مالزی برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور گفت: گفت وگو درباره وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا در میانمار از اهداف مهم برای انجام این سفر است.

 

کلیدواژه