جدی 29, 1395 22:58 Asia/Kabul
  • آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی سوریه

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق تخریب شده سوریه خبر داد.

"عباس آخوندی" وزیر راه  و شهرسازی ایران روز چهارشنبه در دیدار "ادیب میاله" وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه در تهران گفت: گسسترش همکاری‌های دوجانبه، برنامه‌ریزی برای بازسازی سوریه و کمک ایران در طرح‌های بازسازی آن کشور و ایجاد کمیته‌های مشترک بازرگانی و اقتصادی در دستور کار است.

آخوندی با بیان اینکه بخش گسترده‌ای از خدمات زیربنایی در بخش راه‌ها، دریایی، فرودگاه‌ها، آب و نیروگاه‌ها دچار تخریب‌ شده است پیشنهاد کرد: سوریه در گام نخست برای ثبت این خرابی‌ها در سازمان ملل اقدام کند و در گام بعدی ایران برای تهیه برنامه عملیاتی برای بازسازی سوریه مشارکت خواهد کرد.

وزیر راه  و شهرسازی ایران مساله امنیت در سوریه را مشکل اصلی برای حضور بخش خصوصی ایران در این کشور دانست و افزود: فعالیت برای مشارکت بخش دولتی در این شرایط بیشتر مهیا است و ایران آمادگی دارد تا تمدید توافقنامه تجاری بین دو کشور را در دستور کار قرار دهد.

مسوول کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه با بیان اینکه مدت‌های زیادی است که این کمیسیون تشکیل نشده است،  تصریح کرد: باید مقدمات تشکیل و از سرگیری نشستهای کمیسیون مشترک ایران و سوریه فراهم شود.

"ادیب میاله" وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه نیز در این دیدار با  استقبال از توافقنامه تجارت آزاد بین  ایران و سوریه گفت: سوریه برای گسترش روابط بازرگانی، تجاری و فنی با ایران، آماده است تا هر گونه تسهیلات را برای شرکت‌های ایرانی فراهم کند.

ادیب میاله، کمک‌های عمرانی ایران به سوریه برای بازسازی این کشور ، گسترش همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه حمل‌و نقل در سطح دریا و هوایی را  خواستار شد.

 

کلیدواژه