تاکید شمخانی بر همکاری راهبردی ایران و افغانستان
(last modified 1395-05-16T10:38:51+00:00 )
اسد 16, 1395 15:08 Asia/Kabul
  •  تاکید شمخانی بر همکاری راهبردی ایران و افغانستان

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، با ابراز تاسف و همدردی با قربانیان انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، گسترش ناامنی در بستر نزاع‌های فرقه‌ای و تروریستی را سیاست دیرینه برخی قدرت‌ها برای استهلاک ظرفیت‌های ملی و جایگاه منطقه‌ای کشورهای اسلامی دانست.

 دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، بر استمرار گفت وگوهای امنیتی تهران و کابل برای دستیابی به راه‌حل‌های پایدار با هدف برقراری امنیت در مرزهای مشترک و مقابله با تروریسم تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ "علی شمخانی"، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز شنبه در دیدار "محمد حنیف اتمر"، مشاور امنیت ملی افغانستان در تهران، با تاکید بر آمادگی ایران برای تدوین راهبردهای مشترک در عرصه‎های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مرزی با افغانستان، گفت: تلاش مشترک برای تجمیع ظرفیت‌های بومی با هدف امنیت سازی و توسعه پایدار، تنها راهکار موثر در برقرای ثبات منطقه‌ای است.

شمخانی با ابراز تاسف و همدردی با قربانیان انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان، گسترش ناامنی در بستر نزاع‌های فرقه‌ای و تروریستی را سیاست دیرینه برخی قدرت‌ها برای استهلاک ظرفیت‌های ملی و جایگاه منطقه‌ای کشورهای اسلامی دانست.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با اشاره به افزایش بی ثباتی ناشی از حضور نیروهای بیگانه در افغانستان و توسعه بحران امنیتی این کشور، افزود: روند افزایش نقش نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان در حوزه برقراری امنیت و ثبات در این کشور، اقدامی قابل تقدیر و نشانه روشنی از فعال‌سازی ظرفیت‌های گسترده افغانستان در برقراری امنیت این کشور است.

شمخانی با انتقاد از اقدامات مخرب برخی کشورهای منطقه که با هدف محدودسازی ظرفیت‌ و توانمندی‌های همسایگان، اقدام به تشکیل ائتلاف غیرسازنده می‌کنند، گفت: دشمن اصلی جهان اسلام، رژیم جعلی و کودک‌کش صهیونیستی بوده و هر اقدامی که به تضعیف توانمندی کشورهای اسلامی منجر شود، نادرست و در مسیر تقویت اسرائیل است.

"محمد حنیف اتمر"، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از نقش سازنده ایران در توسعه و پیشرفت افغانستان، گفت: مقابله همه جانبه با افراط گرایی و تروریسم، با رویکرد امنیت منطقه‌ای و تعامل همه کشورها امکان پذیر است.

 

کلیدواژه