قاسمی: درباره ارزیابی ترامپ باید صبر کرد
(last modified Mon, 23 Jan 2017 10:45:22 GMT )
دلو 04, 1395 15:15 Asia/Kabul
  • قاسمی: درباره ارزیابی ترامپ باید صبر کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، ارزیایی درباره اظهارات رئیس جمهوری جدید آمریکا را درباره "اسلام هراسی" به آینده موکول کرد.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار برون مرزی درباره اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا در خصوص اسلام هراسی تصریح کرد: از دولت ترامپ، برعکس رئیسان جمهوری قبلی آمریکا که تا حدی در دوران تبلیغات مواضع و سیاست‌های دولتشان مشخص بود، هنوز نمی توان ارزیابی دقیقی داشت.

قاسمی با بیان اینکه رئیس جمهوری جدید آمریکا درباره سایر مسائل جهانی نیز اظهارات متفاوتی داشته است، افزود: هنوز مواضع دقیق و روشنی از ترامپ نمی توان متصور شد و باید منتظر زمان بود تا چارچوب نگاه منطقه‌ای و بین المللی دولت و هیات حاکمه آمریکا درباره مسائل جهانی ارزیابی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره دستور کار مذاکرات آستانه و این که ایران، روسیه و ترکیه، گروه‌های معارض را به گفت‌وگو با دولت ترغیب می‌کنند، گفت: با مشارکت سه کشور به عنوان ناظر، مذاکرات هدایت می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید تثبیت "آتش بس" به عنوان اولویت اول مذاکرات آستانه افزود: ویژگی مهم این نشست این است کشورهای محدودی در این حوزه ورود پیدا کردند و سه کشور مهم منطقه ،ایران ،روسیه و ترکیه  مبتکر این مذاکرات هستند.

قاسمی درباره تاسیس کمیته دائمی ضد ایران در اتحادیه عرب که توسط وزیر امور خارجه بحرین پیشنهاد شده است، هم گفت: بحرین دچار بحران داخلی است و برای سوق دادن افکار عمومی از این مسئله، رژیم آل خلیفه به دنبال دشمن خارجی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر حکام آل خلیفه در محیط واقع‌بینانه‌ای قرار گیرند، می‌دانند که ادعاهای آنان درباره کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران بی‌اساس است.

قاسمی درباره تعیین سفیر جدید ایران در عراق و واکنش‌ برخی از کشورها از جمله عربستان نیز گفت: نفرت پراکنی و اتهام زنی از سوی برخی کشورها ضد ایران، موضوع جدیدی نیست و انگیزه‌های آنها هم مشخص است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در عین حال تاکید کرد: معرفی سفیر جدید ایران در عراق گمانه زنی رسانه‌ای است و  پس از تعیین سفیر جدید و در زمان لازم اطلاع رسانی خواهد شد.

قاسمی همچنین درباره نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در مالزی برای رایزنی درباره سرنوشت مسلمانان روهینگیا، گفت: وزارت امور خارجه ایران  حساسیت‌های خود را در قبال مسلمانان روهینیگیا پی گیری می‌کند و پیش از این هم وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای برای دبیرکل جدید سازمان ملل متحد، نظرشان را به این موضوع مهم جلب کردند.

قاسمی ابراز امیدواری کرد: تلاش‌های جهانی از طریق سازمان همکاری اسلامی درچارچوب احقاق حق مسلمانان روهینگیایی پی‌گیری شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ابتدای نشست خبری امروز، یاد و خاطره قربانیان ساختمان پلاسکو و آتش‌نشانان را گرامی داشت.

 

کلیدواژه