دلو 06, 1395 08:25 Asia/Kabul
  • مشهد، بهترین گزینه برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام

سفیر اندونزی در ایران گفت: شهر مشهد (شمال شرق ایران)، بهترین گزینه برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام است.

به گزارش ایرنا، «اکتاوینو علیمودین»  روز سه شنبه در حاشیه آیین معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با بیان این که تمامی اعضای سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی "آیسسکو" وابسته به سازمان همکاری اسلامی از انتخاب شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 استقبال کرده اند افزود: این انتخاب اقدامی  بسیار مناسب است.

علیمودین همچنین با اشاره به سخنان "حسن روحانی"، رئیس جمهوری اسلامی ایران در باره مبارزه با افراط گرایی تصریح کرد:‌ کشورهای اسلامی می توانند نه تنها علیه افراط گرایی، بلکه برای تغییر چهره اسلام در جهان و در راستای دستیابی به صلح، متحد شوند. 

همچنین «اسدالله لغالب»، مفتی زامبیا هم در این آیین با اشاره به اقدامات و تلاش های فرهنگی ایران برای معرفی اسلام واقعی به عنوان منشاء صلح، برادری و دوری از خشونت، ایران را پایتخت واقعی جهان اسلام خواند.

لغالب  گفت: اساس اسلام مبتنی بر اقدامات فرهنگی از جمله نصیحت، مشورت و دعوت به صلح و برادری است و جمهوری اسلامی ایران این امر را سرلوحه فعالیت های خود در جهان قرار داده است.

مفتی زامبیا، ایجاد گروه های تکفیری تروریستی برای تخریب وجهه اسلام را امری سیاسی و ساخته آمریکا و صهیونیست ها دانست و گفت: کشورهای اسلامی باید برای دفاع از اسلام و معرفی وجهه حقیقی این دین آسمانی از ایران الگو بگیرند.

برنامه مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 روز سه‌شنبه با حضور 250 شخصیت فرهنگی و سیاسی از 51 کشور جهان و مقامات کشوری و استانی ایران در تالار قدس حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز شد و فردا (چهارشنبه) به پایان می‌رسد.

سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی (آیسسکو) وابسته به سازمان همکاری اسلامی هر ساله سه شهر از حوزه کشورهای آفریقایی، عربی و اسلامی غیرعربی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی انتخاب می کند که امسال در همین قالب، شهر مقدس مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در آسیا انتخاب شده است.

 

 

کلیدواژه