روسیه: ایران نقش مهمی در نظارت بر آتش بس سوریه دارد
(last modified 1395-11-06T03:59:03+00:00 )
دلو 06, 1395 08:29 Asia/Kabul
  • روسیه: ایران نقش مهمی در نظارت بر آتش بس سوریه دارد

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه، کمک های ایران را برای نظارت بر آتش بس در سوریه بسیار مهم توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، "الکساندر لاورینتف" روز سه شنبه در نشست خبری خود در آستانه گفت: هیات‌های روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کارگروه ناظر بر آتش‌بس سوریه، کار خود را از ماه فوریه در پایتخت قزاقستان آغاز خواهند کرد.

لاورینتف افزود: نمایندگان ارتش سوریه و گروه های معارض مسلح سوری نیز می توانند در این کارگروه مشارکت داشته باشند.

رئیس هیات روسیه در مذاکرات آستانه با بیان این که برگزاری این کنفرانس ها بر اساس قطعنامه های شورای امنیت به ویژه قطعنامه 2254 بوده است تصریح کرد: این قطعنامه بر توقف درگیری ها و از سرگیری روند سیاسی به صورت همزمان و آغاز مذاکرات سیاسی تاکید دارد.

"الکساندر لاورینتف" گفت: ما مذاکرات آستانه را یک سازوکار مهم می دانیم که می تواند در چارچوب بیانیه ژنو به روند صلح در سوریه کمک کند.

در بیانیه پایانی نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانه که عصر سه‌شنبه توسط "غیرت عبدالرحمانف"، وزیر خارجه قزاقستان قرائت شد، خاطر نشان شده است: این مذاکرات به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت سوریه و مخالفان سوری خواهد بود و نشست آستانه در موفقیت مذاکرات ژنو سهم خواهد داشت.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: همه طرف‌ها به مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره (فتح الشام) متعهد شدند.

مذاکرات درباره بحران سوریه روز دوشنبه در شهر آستانه قزاقستان با ابتکار جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه شروع شد و عصر سه شنبه پایان یافت.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت عربستان، آمریکا و متحدانشان از جمله ترکیه برای سرنگون کردن دولت قانونی "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه آغاز شده است.

 

کلیدواژه