والی خراسان رضوی؛ جایزه ادبی فردوسی را با حضور کشورهای پارسی زبان از جمله افغانستان برگزار میکنیم
(last modified 1395-11-07T12:59:39+00:00 )
دلو 07, 1395 17:29 Asia/Kabul

والی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در مشهد مقدس از برگزاری بین المللی جایزه ادبی فردوسی با حضور کشورهای همسایه و پارسی زبان خبر داد.

 علیرضا رشیدیان امروز با حضور در استودیوی رادیو دری به خبرنگار این رادیو گفت،  درمشهد مقدس حدود 320 هزار اتباع کشور افغانستان وجود دارند و حدود 70 هزار دانش آموز افغان در مدارس و قریب به 5 هزار دانشجو افغان در دانشگاههای این ولایت مشغول تحصیل هستند.

وی افزود، بیش از 40 هزار اتباع افغانستان نیز در مشهد مقدس با مجوز کار، مشغول کار هستند که این موضوع نشانگر همدلی و روحیه تعاملی ایران اسلامی با کشور دوست و برادر، افغانستان است.

والی خراسان رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار رادیو دری درباره نقش و جایگاه افغانستان در" مشهد 2017 "گفت،این مناسبت (انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ) به مدت یک سال و در 52 هفته برنامه ریزی شده است و در نشستی که برخی فرهیختگان فرهنگی و ادبی افغانستان از جمله رئیس دانشگاه کابل در مشهد داشتیم بر ضرورت تقویت جایزه  فرهنگی زبان پارسی در زاد روز حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر بلند آوازه پارسی گو و حماسه سرا تاکید کردیم و تلاش داریم در سال پیش روی شمسی و در سالی که مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی چهان اسلام تعیین شده است، بتوانیم این جایزه ادبی را به صورت باشکوه تر و همچنین به صورت بین المللی با حضور کشورهای همسایه پارسی زبان برگزار کنیم.

وی گفت، امروز جامعه ما نیازمند شاعرانی است که روحیه حماسه و خودباوری را در جامعه ترویج کنند و مکتب گفتگو و رافت را که مکتب اساسی اسلام واقعی است را در جامعه ما گسترش دهند.

رشیدیان ادامه دارد، جامعه امروز ما چه ایران اسلامی و چه سایر کشورهای اسلامی از جمله افغانستان  نیازمند حوزه گفتگو ، همدلی است که بتوانیم در سایه آن ، مشکلات موجود را بر طرف کنیم.