دلو 08, 1395 11:47 Asia/Kabul
  •  ایران ؛ چهارمین کشور تولید کننده ایزوتوپ پایدار در دنیا

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: با اجرایی شدن قراردادهای همکاری با روسیه، جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور تولیدکننده ایزوتوپ پایدار (Stable isotope) (اتم  شیمیایی غیر رادیو اکتیو) در دنیا می شود.

"بهروز کمالوندی" سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اجرایی شدن قرارداد همکاری ایران و روسیه برای تولید ایزوتوپ پایدار در تاسیسات هسته ای فوردو،در قم ،جنوب استان تهران،گفت: ایزوتوپ پایدار استفاده های پزشکی و صنعتی دارد و در سه نقطه دنیا یعنی روسیه، امریکا و یورنکو اروپا در حال تولید است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ، درباره "نقشه راه تولید سوخت" ،دیگر قراردادی که در سفر اخیرش به روسیه  بین دو کشور به  امضا رسید افزود: نقشه راه تولید سوخت در ایران مهم است  و هدف غنی سازی ، رسیدن به تولید سوخت است.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ،روسیه در حال حاضر 40 درصد غنی سازی دنیا را انجام می دهد و قصد دارد در سال 2030 به 60 درصد غنی سازی دنیا دست یابد ، تصریح کرد: کشوری که نصف غنی سازی دنیا را انجام می دهد قرار است در تولید سوخت در ایران همکاری داشته باشد.

کمالوندی با اعلام ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر،جنوب ایران با همکاری روسیه افزود : در سفر اخیر به مسکو درباره زمان بندی اغاز ساخت این دو نیروگاه  بحث و تبادل نظر شد.