تاکید ظریف بر مشروعیت برنامه دفاعی و موشکی ایران
(last modified 1395-11-12T11:05:46+00:00 )
دلو 12, 1395 15:35 Asia/Kabul
  •  تاکید ظریف بر مشروعیت برنامه دفاعی و موشکی ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره تبدیل شدن موضوع برنامه موشکی مشروع ایران به بهانه‌ای برای بازی‌های سیاسی آمریکا هشدار داد.

"محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک به همراه "ژان مارک آیرو" وزیر امور خارجه فرانسه در تهران، با تأکید بر مشروعیت برنامه دفاعی و موشکی ایران گفت: همانطور که همه طرف‌های برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کردند موضوع موشکی ایران، جزیی از برجام نیست.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: در قطعنامه 2231 شورای امنیت عبارتی راجع به موضوع موشک‌های بالستیک است که جمهوری اسلامی ایران موضعش را در زمان تصویب این قطعنامه صریحاً اعلام کرد.

ظریف تأکید کرد: در این قطعنامه به موشک‌های بالستیکی اشاره شده است که قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را داشته باشند اما همان موقع ایران اعلام کرد که هیچ یک از موشک‌های ایران برای این قابلیت طراحی نشده‌اند و صرفاً موشک‌هایی متعارف در حوزه دفاع مشروع هستند.

ظریف، موضوع برنامه‌های دفاعی ایران را خارج از قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران دفاع از خود را به اجازه دیگران موکول نمی‌کند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: متأسفانه برخی طرف‌های برجام به ویژه آمریکا به همان میزان که ایران به برجام پایبند بوده است، متعهد نبوده‌اند. 

وزیر امور خارجه ایران افزود: ایران توانسته تا حد زیادی برجام را با وجود کارشکنی و بدعهدی‌های آمریکا اجرا کند، اما اقدامات آمریکا مانع اجرای کامل برجام است.

در همین حال، شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابعی در روسیه اعلام کرد آزمایش‌های موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تضادی ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل قرار است به درخواست آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره آزمایش موشکی ایران نشست فوق العاده برگزار کند.

 

کلیدواژه