اسد 17, 1395 10:49 Asia/Kabul
  • «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران
    «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دیدار رسمی از جمهوری آذربایجان و شرکت در نشست سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، با بدرقه رسمی معاون اول رئیس جمهوری عازم باکو شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: روابط ایران با جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر گسترش خوبی داشته و مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور نسبت به گذشته ارتقاء یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه پیش از ترک تهران به مقصد باکو در جمع خبرنگاران، افزود: روابط ایران و روسیه نیز امروز به سمت روابطی راهبردی پیش می‌رود و دو کشور در مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، مشارکت خوبی با یکدیگر دارند.

روحانی با اشاره به این که نشست سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای رایزنی در کریدور شمال – جنوب است، گفت: پیش از این نشست سه جانبه، بین رئیسان جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اینچه برون و نشست سه جانبه دیگری بین رئیسان جمهوری ایران، افغانستان و صدر اعظم هند در تهران انجام شد که در این نشست‌ها برای برقراری و احیاء کریدور شمال - جنوب بحث و تبادل نظر شده است.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، افزود: در نشست باکو در زمینه ارتباط راه‌آهن ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه که موجب اتصال کشورهای اروپای شرقی و شمالی به خلیج فارس، اقیانوس هند و کشورهای جنوبی می‌شود، گفت و گو خواهد شد.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که مسیر اتصال کشورهای جنوب منطقه به آسیای مرکزی و قفقاز است، گفت: در نشست باکو درباره همکاری‌های سه‌جانبه در زمینه راه‌اندازی راه‌آهن آستارا – رشت گفت و گو می‌شود و قرار است تا پایان سال میلادی جاری راه‌آهن آستارا – آستارا راه‌اندازی شود و باکو آمادگی برای مشارکت در این زمینه را دارد.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، کاهش تعرفه گمرکی بین ایران با جمهوری آذربایجان و روسیه، تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا، مشارکت در موترسازی و داروسازی در جمهوری آذربایجان، توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری بین ایران و جمهوری آذربایجان و همکاری‌های منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و همکاری سه کشور در دریای خزر را از جمله موضوعاتی اعلام کرد که در نشست سه جانبه باکو بررسی می‌شود.

کلیدواژه