دلو 16, 1395 21:48 Asia/Kabul
  • ثبت لایحه شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری

با ثبت لایحه تفصیلی ایران ضد آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری، گام موثر دیگری برای بازگرداندن اموال ملت ایران از آمریکا برداشته شد.

به دنبال شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین المللی دادگستری که در اواخر بهار گذشته انجام شد، مرکز حقوق بین الملل نهاد ریاست جمهوری ایران موفق شد یکم فوریه امسال لایحه تفصیلی این شکایت را به همراه اسناد و مدارک مربوط به آن مشتمل بر چهار جلد تهیه و در دیوان بین المللی دادگستری به ثبت برساند.

دولت ایران در این لایحه به طور رسمی از دولت آمریکا به علت ضبط حدود دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران، به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرده است. 

دولت ایران در لایحه تفصیلی خود ضد آمریکا، از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است که آمریکا را محکوم و به توقف نقض تعهدات بین المللی خود و جبران خسارات وارده به ایران ملزم کند.

دیوان بین المللی دادگستری طبق مقررات، لایحه ایران را به آمریکا ابلاغ و بین قضات دیوان نیز توزیع می‌کند.

بر اساس دستور مورخ یکم ژوئیه 2016 دیوان بین المللی دادگستری، اکنون آمریکا باید لایحه دفاعیه خود را تا یکم سپتامبر 2017 به دیوان بین المللی دادگسترش ارائه کند.

لایحه تفصیلی درباره دعوای ایران ضد آمریکا درچارچوب نقض موافقتنامه بین دو کشور موسوم به معاهده "مودت و روابط اقتصادی و کنسولی بین ایران و آمریکا" در سال 1955 به ثبت رسیده است.

 

کلیدواژه