سفر روحانی به مسقط و کویت؛ دیداری با رویکرد به همگرایی و توسعه مناسبات دو جانبه
(last modified 1395-11-27T11:49:25+00:00 )
دلو 27, 1395 16:19 Asia/Kabul
  •  سفر روحانی به مسقط و کویت؛ دیداری با رویکرد به همگرایی و توسعه مناسبات دو جانبه

رئیس جمهوری ایران صبح چهارشنبه عازم مسقط پایتخت عمان شد. روحانی در ادامه این سفر بعداز ظهر امروز دیداری نیز از کویت خواهد داشت .

 رییس جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر یک روزه اش به عمان و کویت در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از گسترش روابط با ایران با تاکید بر اهمیت این سفر،اساس سیاست ایران را حسن همجواری با همسایگان و همکاری با کشورهای اسلامی دانست .

سفر روحانی به دو کشور منطقه خلیج فارس با توجه به  شرایط کنونی منطقه از اهمیت مضاعفی بر خوردار است . بدیهی است که در این سفربا توجه به بحران هایی که درمنطقه وجود دارد ؛ درباره  تحولات منطقه  بویژه مسایل  عراق، سوریه و یمن گفتگو خواهد شد .روابط میان ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس،  طی نزدیک به چهار دهه گذشته روابطی پر فراز و نشیب بوده است  .

مداخله  بیگانگان در مسایل منطقه به بهانه امنیت سازی ؛در این میان، یکی از پر چالش ترین موضوعات مورد بحث در روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بوده است .

نمونه  اخیراین تحرکات ؛ سفر  ترزا می نخست وزیر بریتانیا به منطقه است که با حضور درنشست شورای همکاری خلیج فارس ؛ اظهارات تفرقه افکنانه ای را مطرح و ایران را به ایجاد بی ثباتی درمنطقه متهم کرد. این فتنه اندازی  که اززمان حضور استعماری انگلیس در منطقه شروع شد ؛ پس ازخروج انگلیسی ها از منطقه  ؛ با حضور نظامی امریکا  و ایجاد پایگاه هایی  در بحرین و عربستان ادامه یافته است .

 بدیهی است ، جمهوری اسلامی ایران با رصد کردن  این روندها و شرایط حساس منطقه ،  بدنبال خاموش کردن شعله های جنگ  و خونریزی در منطقه است . اما  ، تجربه نشان می دهد  که بسیاری از  فرصت ها  برای همکاری در جهت  تقویت امنیت درمنطقه،  از دست رفته است . رییس جمهوری ایران با این تاکید که  کشورهای منطقه از بلوغ کافی برخوردارند و بخوبی می توانند امنیت منطقه خلیج فارس را تامین کنند؛ عازم این سفر شد . متاسفانه  برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  اعتقادی به همگرایی  ندارند ورویکرد آنها تبعیت از واگرایی  درمنطقه است  . در حالیکه منشاء تهدید های واقعی چه  در گذشته و چه در حال، از بیرون بوده است  .

تروریسم  و افراط گرایی و داعش نیزکه امروز بر همه منطقه سایه انداخته است  محصول سیاست ها و طرح های  امریکا  با کمک برخی متحدان منطقه ای اش بوده است . مسائل یمن و بحرین  را نیز نمی توان با جنگ و یا اتهام زدن به دیگران و لشکر کشی و  با مشت آهنین حل و فصل کرد . همانگونه که در سوریه هم تجربه شد ؛ تنها راه حل بحران ها ی منطقه گفتمان سیاسی و نقش آفرینی های و ابتکارات  منطقه ای است .استمرار تنش و واگرایی در منطقه  بسود هیچ کشوری در منطقه نیست . عمان در این  مسیر با وجود آنکه نیم  نگاهی  هم به سوی عربستان سعودی دارد؛ اما در رویارویی با اختلاف ها تلاش کرده است مسایل را بگونه ای منطقی حل و فصل کند .

 حدود دو هفته پیش بود که وزیر امور خارجه کویت نیز با پیامی دوستانه ازجانب امیرکویت به تهران آمد .

اکنون  فرصت دوباره ای فراهم شده است که به دو گونه می توان آنرا تفسیر کرد ؛  نخست آنکه  دولتهای عرب خلیج فارس از فرصت دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران از عمان و کویت برای بهبود روابط استفاده کنند و فرصت هایی را  که  « به سرعت باد » از دست خواهد رفت؛ را مغتم بشمارند . دوم انکه   همچنان راهبردهای  تحریک  آمیز را بر همکاری و هم اندیشی و تفاهم  ترجیح دهند که بسود هیچ طرفی  جز بیگانگان نیست .

سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عمان و کویت را می بایست نشانه ای از تمایل و اراده جدی  ایران به  سمت همگرایی  با همه همسایگان دانست . اما متقابل بودن این تمایل و اراده  ؛ امروز در مذاکرات روحانی  در عمان و کویت  محک می خورد  .