دلو 28, 1395 17:01 Asia/Kabul
  • چه کسانی میتوانند در سرشماری جدید مهاجرین افغانستانی در ایران شرکت کنند؟

مصاحبه با آقای عجمی؛مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی

سؤال:جناب آقای عجمی !درباره طرح سرشماری که برای اتباع گذاشته شده بفرمایید که چه کسانی میتوانند در این طرح شرکت کنند؟ 

جواب:بر اساس ابلاغی که از ناحیه اداره کل امور اتباع وزارت کشور ایران صورت گرفته است سه گروه از اتباع افغانستانی که فاقد مدرک هستند میتوانند با مراجعه به دفاتر کفالت استان خراسان رضوی در طرح سرشماری شرکت کنند.

گروه اول والدین و خواهر و برادر دانش آموزان غیرمجازی هستند که در سال تحصیلی 94-95 در مدارس دولتی ثبت نام شدند و برگه معافیت تحصیلی گرفتند و یا دانش آموزانی که با معرفی اداره کل اتباع در مدارس ثبت نام شدند.

گروه دوم مردان افغانستانی هستند که با بانوان ایرانی ازدواج کردند و مرد و فرزندان اگر فاقد مدرک هویتی هستند میتوانند در این طرح شرکت کنند.

و گروه سوم مردان و زنان افغانستانی که با هم ازدواج کردند و یکی از طرفین دارای کارت آمایش معتبر است و طرف مقابل و فرزندان فاقد مدرک اقامتی معتبر هستند هم میتوانند در طرح سرشماری شرکت کنند.

این طرح از 9 /11/95 شروع شده و تا 2/12/95 سامانه برای نوبت دهی باز است و این عزیزان میتوانند مراجعه کنند.این یک فرصت بسیار خوب برای این دسته ازعزیزانی است که جزو این سه گروه هستند و میتوانند در این طرح شرکت کنند.

س:جناب آقای عجمی از شروع این طرح تاکنون چند نفر شرکت کردند؟

ج:هنوز آمار دقیقی در دست نداریم و انشالله زمانیکه این طرح به اتمام برسد در مورد تعداد افراد شرکت کننده در این طرح و اینکه از چه گروهی هستند حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

س:بفرمایید که هدف از انجام این طرح چیست؟

ج:قرار بود یک سرشماری از اتباعی داشته باشیم که فاقد مدرک هستند تا آمار دقیق آنها به دست بیاید و این طرح در راستای همین هدف ایجاد شده است.

س:توصیه شما به کسانی که شرایط شرکت در این طرح را دارند چیست؟

ج:توصیه بنده این است که چون این طرح دیگر تکرار نخواهد شد از این فرصت باقیمانده استفاده کنند و حتماً در این طرح شرکت کنند.

س:جناب آقای عجمی!با خبر شدیم که امسال هم مسابقه افغانستان شناسی نه تنها در استان خراسان بلکه در دیگر استانهای ج.ا.ا هم برگزار میشود،راجع به برگزاری این مسابقات در سطح استان خراسان توضیح دهید؟

ج:مسابقات افغانستان شناسی سالی یکبار در بین دانشجویان و دانش آموزان افغانستانی مقیم ایران و استان خراسان رضوی برگزار میشود.حدود دو ماه قبل برای افراد متقاضی شرکت در این مسابقه از طریق اینترنت فراخوان داده شد که متعاقب آن در استان خراسان حدود 600 نفر دانشجو و دانش آموز ثبت نام کردند.ما مقدمات برگزاری این جشنواره را فراهم کردیم و تا قبل از اتمام نیمه اول اسفند ماه اطلاع رسانی خواهیم کرد و این مسابقه و جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

س:با توجه به اینکه این مسابقات چندین سال است که در سطح استان خراسان برگزار میشود،بفرمایید که هدف از برگزاری آن چیست و تاکنون چه نتایج و دستاوردهایی داشته است؟

ج:هدف از برگزاری این مسابقات این است که نسل دوم و سوم مهاجرین افغانستان که متولد ایران هستند مانند جوانان دانش آموز و دانشجوی افغانستانی،با تاریخ،فرهنگ،آداب و رسوم غنی افغانستان آشنا شوند.

اما در رابطه با دستاوردهایی که تاکنون داشتیم هم باید بگوییم که در بررسی هایی که ما از ادوار گذشته این مسابقات تاکنون داشتیم باید بگوییم خوشبختانه چون ما از اساتید افغانستانی استفاده کردیم و مدرسین این دوره ها خود اتباع افغانستان بودند تأثیرات بسیار خوبی داشته است.