حوت 07, 1395 17:45 Asia/Kabul

چهارمین دوره مسابقات افغانستان شناسی امروز(شنبه) با حضور 300 نفر از دانش آموزان و دانشجویان افغان مقیم خراسان رضوی در مشهد(شمال شرق ایران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری  ،«محمد عجمی» مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجران خارجی والی خراسان رضوی در حاشیه این مسابقات گفت: این جوانان و نوجوانان در کنار مسئولان ومقامات افغانستان , آینده سازان کشورشان هستند که تقویت ظرفیتها، آموزش و به روزرسانی استعدادها و توانمندیهای آنان می تواند آثار بسیار ارزشمندی داشته باشد.

عجمی افزود: برای مشارکت بیشتر پناهندگان افغان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی با مشارکت دفتر کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد، نشستهای متعددی با گروههای مختلف اتباع خارجی شامل دانشجویان، فرهنگیان، ورزشکاران، معلولان، تجار، علما، فرهیختگان و متخصصان افغانستان شناسی برگزار شد.

«مولوگتا زودای مامو» رئیس دفتر کمیساریای ملل متحد در امور پناهندگان در مشهد هم که به تازگی به این سمت منصوب شده است در حاشیه این مسابقات، با قدردانی از اقدام ایران برای برگزاری مسابقات افغانستان شناسی اظهار کرد: برگزاری چنین مراسمی باعث ارتقاء سطح آگاهی و ایجاد راه حل پایداری برای شرایط پناهندگی می شود.

وی افزود که برگزاری چنین برنامه هایی دستاوردهای مهاجرین افغان را بیشتر نمایان می کند و مهاجرین افغان می توانند با توانمندی های یکدیگر بهتر آشنا شوند.

زودای مامو افزود: ایران در کنار راهنمایی و هدایت، زمینه آموزشهای فنی و حرفه ای را برای پناهندگان فراهم می کند تا بتوانند هنگام بازگشت با استفاده از این مهارتها ضمن مشارکت موثر در بازسازی افغانستان، بازگشتی پایدار داشته باشند.

سید نورالله راغی سرقنسول افغانستان در مشهد نیز از برگزاری جشنواره افغانستان شناسی قدردانی کرد و گفت سرزمین افغانستان به دلیل موقعیت مهم جغرافیایی به عنوان قلب آسیا مطرح است  و کشورهای همسایه افغانستان می توانند در زمینه امنیتی و اقتصادی به این کشور کمک کنند.

قرار است برگزیدگان مسابقات افغانستان شناسی در مشهد برای شرکت در مسابقات کشوری که 15 و 16 ماه حوت در شهر یزد ایران برگزار می شود به این شهر اعزام شوند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان شجاعی موجود است.

 

کلیدواژه