حوت 14, 1395 10:12 Asia/Kabul
  • اشتیاق اروپا به احیای روابط تجاری دریایی با ایران

روابط تجاری دریایی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزایش یافته است.

شبکه اطلاع رسانی جامع دریایی ایران (مانا) به نقل از یک سایت دریایی بین المللی گزارش داد با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و لغو تحریم‌های ایران، کشورهای اروپایی در یک سال اخیر اشتیاق خود را به احیای روابط دریایی تجاری با ایران نشان دادند.

بر اساس این گزارش، کشورهای اروپایی در گام نخست مقامات بندری و کشتیرانی‌های خود را درچارچوب امضای قراردادهای جدید و تجدید قراردادهای گذشته به ایران اعزام کردند.

به گزارش مانا، در کنار افزایش ترافیک خطوط کشتیرانی جهان و راه‌اندازی دوباره پهلوگیری‌های منظم در بنادر ایران، بزرگترین کشتی‌سازی کره‌جنوبی قرارداد ساخت کشتی‌های کانتینری مگاسایز 14 هزار و 500 TEU و تانکرهای حمل مشتقات نفتی و محمولات شیمیایی 49 هزار تنی را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های کشتیرانی خاورمیانه در سئول امضاء کرد.

شبکه اطلاع رسانی جامع دریایی ایران گزارش داد خطوط کشتیرانی و موسسات رده‌بندی برای از سرگیری روابط با بازار کشتیرانی ایران اقدام کرده‌اند.

ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان)  14 ژوئیه 2015 موافقت‌نامه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران امضاء کردند؛ این موافقت‌نامه 16 ژانویه 2016 اجرایی شد.

آمریکا همواره در مسیر اجرای برجام سنگ‌اندازی کرده است و تحریم شماری از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی ایران جدیدترین اقدام آمریکا در نقض برجام است. 

 

کلیدواژه