عراقچی: اتحادیه «آیورا» در تحولات جهانی اثرگذار است
(last modified 1395-12-16T06:01:10+00:00 )
حوت 16, 1395 10:31 Asia/Kabul
  • معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران
    معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران

معاون وزیر خارجه ایران گفت: اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیورا) در تحولات جهانی اثرگذار است.

به گزارش ایرنا،«سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در نشست وزیران خارجه آیورا در جاکارتا پایتخت اندونزی، با اشاره به اهمیت این اتحادیه در اثرگذاری بر تحولات جهانی، تقویت همکاری کشورهای عضو در قالب اولویت‌های شش گانه آن به ویژه در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری و بالا بردن ظرفیت همکاری‌های بانکی و مالی میان کشورهای عضو را خواستار شد.

عراقچی افزود: برداشته شدن تحریم‌ها زمینه مناسبی را برای افزایش همکاری‌های اقتصادی میان کشورهای عضو «آیورا» به ویژه در منطقه خلیج فارس که محل اتصال به اقیانوس هند است، فراهم کرد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی بندر چابهار در جنوب شرق ایران تصریح کرد: بندر چابهار نقطه اتصال شرق و غرب و شمال و جنوب، با صرفه اقتصادی بالا است و کشورهای عضو «آیورا» به ظرفیت‌های این بندر توجه کنند.

اجلاس سران اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند فردا (سه‌شنبه) در جاکارتا برگزار می‌شود و «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در این اجلاس شرکت می‌کند.

اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند به عنوان یک سازمان بین المللی از سال 1997 فعالیت خود را آغاز کرد و توسعه پایدار، همکاری‌های اقتصادی و برطرف سازی موانع توسعه همکاری‌های علمی و تجاری بین کشورهای عضو از جمله اهداف اصلی آن است.

ایران، استرالیا، بنگلادش، هند، اندونزی، کنیا، ماداگاسکار، مالزی، موریس، موزامبیک، عمان، سیشل، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تانزانیا، کوموروس، سومالی، تایلند، امارات و یمن، 21 عضو اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند هستند.

کشورهای چین، آلمان، آمریکا، ژاپن، مصر، انگلیس و فرانسه نیز به عنوان اعضای ناظر و طرف گفت وگو در اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند حضور دارند.

کلیدواژه