حوت 16, 1395 17:24 Asia/Kabul
  •  تائید انجام تعهدات ایران در برجام از سوی «یوکیو آمانو»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام، بار دیگر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد.

به گزارش سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی ، "یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنرانی افتتاحیه نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین اتریش گفت، آژانس برچیدن سانتریفیوژهای اضافی و زیرساخت‌ها از مرکز غنی‌سازی سوخت "فردو" و انتقال آنها به کارخانه غنی‌سازی سوخت در نطنز ایران را تأیید کرده است.  

مدیرکل آژانس بین اللملی انرژی اتمی افزود، آژانس کماکان به راستی‌آزمایی درباره عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران به موجب توافق پادمانی ادامه می‌دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه ترین گزارش خود که به طور معمول حدود یک هفته پیش از نشست شورای حکام منتشر شد و در اختیار نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام قرار گرفت، اعلام کرد، میزان ذخایر اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد ایران برابر با ۱۰۱.۷ کیلوگرم و پایین تر از سطح مجاز اعلام شده در برجام است.

آژانس در بیش از یک سال گذشته روند اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد راستی آزمایی و نظارت قرار داده است.

نشست فصلی شورای حکام که از امروز دوشنبه آغاز شده است، پنج روز ادامه دارد و بررسی اسناد مختلف آژانس از جمله، سند «مرور ایمنی هسته ای ۲۰۱۷»، «مرور فناوری هسته ای ۲۰۱۷» ، راستی آزمایی و نظارت هسته ای آژانس درجمهوری اسلامی ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ، اجرای توافق های پادمانی در جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) و تاسیس بانک اورانیوم کم غنی شده آژانس، از جمله محورهای مورد بررسی در این نشست 5 روزه هستند.

این در حالی است که بنا به گزارش بسیاری از رسانه ها از جمله شبکه خبری سی ان ان، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که با حمایت جهانی از توافقنامه انجام شده بین ایران و قدرت های جهان (برجام) روبرو شده است، بر خلاف لفاظی های اولیه، دیگر سخنی علیه برجام بر زبان نمی آورد.

 

کلیدواژه