حوت 28, 1395 08:48 Asia/Kabul
  • از سرگیری اعزام حجاج ایرانی به بیت الله الحرام

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد: شرایط برای اعزام زائران ایرانی به حج در سال 1396 هجری شمسی (1438 هجری قمری) فراهم شده است.

سازمان حج و زیارت ایران عصر جمعه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اطمینان از تامین انتظارات مورد نظر و با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسوولان و مردم ایران اسلامی، درباره تحقق حجی عزت‌مندانه مبتنی بر «امنیت، عزت و کرامت» حجاج ایرانی و فراهم شدن بستر ارائه خدمات مرتبط در حوزه‌های کنسولی، پزشکی و سایر خدمات مورد نیاز، شرایط لازم برای تشرف بیش از ۸۵ هزار نفر از حجاج ایرانی به حج آتی مهیا شده است.

بر اساس این اطلاعیه، جزئیات مذاکرات در موضوعات مختلف از جمله موضوع شهدای منا، شهدای حادثه مسجدالحرام و نتایج مرتبط به زودی اعلام خواهد شد.

پیشتر «حمید محمدی» سرپرست سازمان حج و زیارت ایران درباره شروط تهران برای از سرگیری حج گفته بود: برخورداری از حمایت‌های حقوقی و کنسولی برای زائران ایرانی، پرداخت دیه 464 حاجی ایرانی قربانی شده در منا، رعایت عزّت و کرامت زائران و اطمینان از امنیت زائران که در کمال سلامت و آرامش مناسک حج را به جا بیاورند؛ از شروط اولیه و اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

عربستان سعودی‌ سال 1395 به دلایل واهی مانع حضور زائران برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران و سوریه در مناسک حج شد.

ممانعت سعودی‌ها از اعزام زائران ایرانی به حج ابراهیمی در حالی بود که هزاران زائر از جمله 464 زائر ایرانی عید قربان سال 1394 در حال انجام مناسک حج در سرزمین منا به دلیل سوء تدبیر مسوولان آل سعود جان خود را از دست دادند.

 

کلیدواژه