تفسیر؛ تاکید ایران بر نابودی کامل سلاح های هسته ای به عنوان مطالبه ای جهانی
(last modified 1396-01-09T09:54:34+00:00 )
حمل 09, 1396 14:24 Asia/Kabul
  • تفسیر؛ تاکید ایران بر نابودی کامل سلاح های هسته ای به عنوان مطالبه ای جهانی

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از حامیان سرسخت جهان عاری از سلاح هسته ای ، باردیگر بر خواست مشروع و مطالبه جدی جامعه‌ جهانی برای نابودی سلاح های هسته ای تاکید کرد .

"غلامعلی خوشرو" سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ، روز سه شنبه در سخنانی در اجلاس مذاکره سند حقوقی ممنوعیت سلاح های هسته ای در نیویورک ، با تاکید بر این  مطالبه جهانی گفت دلیل ناکامی تلاش های بین المللی و اسنادی مانند "ان پی تی" در رفع تهدید بزرگ سلاح های هسته ای ، اجرا نشدن تعهدات خلع سلاح هسته ای توسط کشورهای دارنده این سلاح است.

خوشرو همچنین درباره تحریم این کنفرانس توسط کشورهای مجهز به سلاح اتمی گفت ، این مذاکرات باید به انعقاد یک سند بین المللی که تولید ، آزمایش ، انتقال ، استقرار، مدرن سازی و استفاده از سلاح های هسته ای را تحت هر شرایطی به طور جامع ممنوع می کند ، منجر شود.

وجود سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح اتمی  ، یک منبع  تهدید  علیه بشریت است  . تهدید به استفاده از سلاحهای هسته ای توسط دولت‌هایی عنوان می شود که امنیت خیالی خود را بر ناامنی همگانی بنا کرده‌اند و این موضوع موجب نگرانی  جامعه جهانی است . جامعه بین المللی خواستار پایان دادن  به تهدیدها  و حذف کامل سلاح های کشتار جمعی از دکترین های نظامی استا ، ما در سر راه تحقق این هدف ، موانع زیادی وجود دارد .  مشکل اصلی ، مواضع  دولتهایی است که  بر حفظ و استفاده از سلاح اتمی اصرار می ورزند . دارندگان  این سلاح  ممنوعه ، توسعه هدفمند سلاح های اتمی و ساخت نسل جدید این سلاح را در اولویت قرار داده اند.
در منطقه خاورمیانه نیز همین تهدید به شکل دیگری وجود دارد . موسسه بین المللی مطالعات صلح استکهلم ( سیپری ) چندی قبل  در گزارشی اعلام کرد اسرائیل نزدیک به یکصد کلاهک اتمی در اختیار دارد.   اسراییل  با کمک آمریکا ، فرانسه و انگلیس به صدها بمب و کلاهک های اتمی دست یافته و تنها دارنده سلاح اتمی درخاورمیانه است.
حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران چهار  سال پیش در اجلاس خلع سلاح در سازمان ملل  گفت :"... بیایید به جای سلاح هسته ای، منابع مالی خود را برای توسعه کشورها ، ریشه کنی فقر، بیسوادی و بیماری ها هزینه کنیم. بیایید جهانی عاری از سلاح هسته ای را برای نسل های آینده به یادگار بگذاریم ، زیرا این حق آنها و مسئولیت ماست".  رییس جمهوری اسلامی ایران  ،پیشنهاد کرد روز 26 سپتامبر هر سال روز بین المللی نابودی سلاح هسته ای نامگذاری شود و  این پیشنهاد به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید .

درحال حاضر هزاران بمب و کلاهک اتمی در جهان وجود دارد که قادر است  کره زمین را چندین بار نابود کند . با وجود این ، دارندگان این سلاح ها همچنان میلیاردها دلار صرف نوسازی آن می کنند و هنوز آمریکا و رژیم هایی مانند اسراییل هستند که  سعی دارند برعوامل اصلی ناامنی و تهدید واقعی در منطقه و جهان ، سرپوش بگذارند.